De Kamerleden Kiki Hagen (D66) en Jaco Geurts (CDA) hebben daartoe een motie ingediend, die volgende week in stemming wordt gebracht.

De beide Kamerleden wijzen erop dat al in het vorige regeerakkoord is afgesproken dat er zo snel mogelijk een vrachtwagenheffing moet komen. Er is volgens Hagen en Geurts haast bij, want al in 2025 worden zero-emissie stadslogistieke zones van kracht en de vrachtwagenheffing vergroot volgens hen de haalbaarheid van deze zones.

De invoering van de vrachtwagenheffing stond gepland voor 2024. In april meldde minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW in een Kamerbrief echter dat die datum op zou schuiven naar ‘vier jaar na afronding van de parlementaire behandeling’, wat neerkomt op uitstel naar 2027.

Wetsvoorstel

Toch was er al voor de val van het kabinet een wetsvoorstel klaar, waar de Raad van State al over heeft geadviseerd. CDA en D66 willen dat de minister dat voorstel ‘zo spoedig mogelijk en uiterlijk voor het einde van het zomerreces de Tweede Kamer toe te doen komen.’

TLN is blij met het signaal dat de partijen met de motie afgeven. De terugsluis van de opbrengsten van de heffing is cruciaal voor de verduurzaming van de sector, onderstreepte de branchevereniging al vaker.

Tijdens het commissiedebat over de heffing eerder deze maand bleek dat een van de pijnpunten voor de regering ligt in de terugsluis van de opbrengsten van de heffing naar de sector, waar een dispuut over is ontstaan met het ministerie van Financiën. Ook de effecten van de vrachtwagenheffing op de verkeersveiligheid zijn niet goed, heeft de Raad van State aan de minister laten weten.