Kostenkloof schone trucks vraagt om out of the box maatregelen

Onderzoek

Transportondernemers zijn bereid om bij 60% van hun jaarlijkse nieuwe aanschaffen te kiezen voor zero-emissievoertuigen, mits de total cost of ownership (TCO) niet hoger is dan die van dieseltrucks. Zo ver is het echter nog lang niet.

Dat blijkt uit een studie door Hytruck Consult & Partners (HCNP) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het H2 Platform en Deltalinqs.

HCNP rekent in de studie voor dat de kosten over de hele levensduur bij een zware batterij-elektrische vrachtwagen 11% hoger ligt dan bij dieselvoertuigen. Voor een zware vrachtwagen met een brandstofcel is dat zelfs 35%.

Veel Nederlandse vervoerders zitten erop te wachten dat die kloof verdwijnt, zo blijkt uit het onderzoek. Een sluitende TCO en probleemloze inzet zou leiden tot de aanschaf van bijna 1.300 voertuigen per jaar bij alleen al de 80 bedrijven die hebben meegedaan aan het onderzoek. Samen zijn deze respondenten goed voor 15% van het wagenpark zwaarder dan 12 ton in Nederland.

Laadinfrastructuur

HCNP noemt het achterblijven van de investeringen in de laad- en tankinfrastructuur een ‘showstopper’. Maar door het ontbreken van een sluitende TCO zouden zelfs bij voldoende infrastructuur veel aanvullende maatregelen nodig zijn, schrijven de onderzoekers. Out of the box maatregelen zijn volgens het HCNP nodig.

Een aanschafsubsidie zou volgens de onderzoekers voldoende zijn voor de batterij-elektrische vrachtwagen in de stadslogistiek. Een toegangsheffing voor diesels die de binnensteden in willen, kan een alternatieve oplossing zijn.

Voor de brandstofcelvrachtwagens zijn de toegestane aanschafsubsidies niet genoeg. De auteurs noemen het zo snel mogelijk invoeren van een kilometerheffing voor diesels als mogelijk soelaas. Ook een toegangsheffing voor diesels in binnensteden zou helpen. Verder stelt HCNP voor om de komende jaren een aantrekkelijke prijs voor waterstof vast te zetten met een minimaal aandeel groene waterstof.

Kostenkloof schone trucks vraagt om out of the box maatregelen | NT

Kostenkloof schone trucks vraagt om out of the box maatregelen

Onderzoek

Transportondernemers zijn bereid om bij 60% van hun jaarlijkse nieuwe aanschaffen te kiezen voor zero-emissievoertuigen, mits de total cost of ownership (TCO) niet hoger is dan die van dieseltrucks. Zo ver is het echter nog lang niet.

Dat blijkt uit een studie door Hytruck Consult & Partners (HCNP) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het H2 Platform en Deltalinqs.

HCNP rekent in de studie voor dat de kosten over de hele levensduur bij een zware batterij-elektrische vrachtwagen 11% hoger ligt dan bij dieselvoertuigen. Voor een zware vrachtwagen met een brandstofcel is dat zelfs 35%.

Veel Nederlandse vervoerders zitten erop te wachten dat die kloof verdwijnt, zo blijkt uit het onderzoek. Een sluitende TCO en probleemloze inzet zou leiden tot de aanschaf van bijna 1.300 voertuigen per jaar bij alleen al de 80 bedrijven die hebben meegedaan aan het onderzoek. Samen zijn deze respondenten goed voor 15% van het wagenpark zwaarder dan 12 ton in Nederland.

Laadinfrastructuur

HCNP noemt het achterblijven van de investeringen in de laad- en tankinfrastructuur een ‘showstopper’. Maar door het ontbreken van een sluitende TCO zouden zelfs bij voldoende infrastructuur veel aanvullende maatregelen nodig zijn, schrijven de onderzoekers. Out of the box maatregelen zijn volgens het HCNP nodig.

Een aanschafsubsidie zou volgens de onderzoekers voldoende zijn voor de batterij-elektrische vrachtwagen in de stadslogistiek. Een toegangsheffing voor diesels die de binnensteden in willen, kan een alternatieve oplossing zijn.

Voor de brandstofcelvrachtwagens zijn de toegestane aanschafsubsidies niet genoeg. De auteurs noemen het zo snel mogelijk invoeren van een kilometerheffing voor diesels als mogelijk soelaas. Ook een toegangsheffing voor diesels in binnensteden zou helpen. Verder stelt HCNP voor om de komende jaren een aantrekkelijke prijs voor waterstof vast te zetten met een minimaal aandeel groene waterstof.