Bij de ontwikkeling van het voertuig was het volgens Heineken vooral zoeken naar voldoende trekkracht. Vooralsnog moet de lading nog verdeeld worden over meerdere wagens en ritten. Vanuit de brouwerij in Den Bosch rijdt een grote vrachtwagen met 200 hectoliter bier naar de rand van de stad. Daar wordt 30 hectoliter overgepompt naar de kleinere elektrische tankbiertruck, die ongeveer vijf cafés van vers Heineken-, Amstel- of Brandbier kan voorzien. Eenmaal leeg zal de truck aan de rand van de stad weer laden en bier tanken.

CO2-reductie

Met de nieuwe truck reduceert Heineken naar eigen zeggen de CO2-uitstoot met ruim 40% op het volledige transport vanaf de brouwerij in Den Bosch.

De nieuwe trucks zijn een stuk lichter dan hun voorgangers en voldoen aan de norm van maximaal 7.5 ton die in Amsterdam geldt om kades en bruggen te beschermen. In deze eerste fase gaat Heineken in Amsterdam met twee elektrische tankbiertrucks rijden. Uiteindelijk moeten de grote tankbierwagens van de brouwer definitief uit het straatbeeld in de binnenstad verdwijnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding