Met bijna 21 miljard dollar aan lading in beheer en zo’n 19 miljoen transportbewegingen per jaar is C.H. Robinson (CHR) een van de grootste logistieke dienstverleners in de wereld. Ongeveer 70% van de jaarlijkse omzet komt voor rekening van het wegvervoer in de Noord-Amerikaanse thuismarkt.

In Europa is het bedrijf inmiddels de kaap van de 1 miljard euro omzet voorbij, mede dankzij de groei van de lucht- en zeevrachtactiviteiten. De vertaling van de Amerikaanse manier van werken naar Europa was voor het wegvervoer echter nog niet zo gemakkelijk, vertelt Eijsink. ‘In de grote Amerikaanse markt zijn wegvervoerders over algemeen veel meer gespecialiseerd dan die in Europa. C.H. Robinson is gespecialiseerd in compleetladingen en deelpartijen, maar we zijn niet actief in warehousing en supply chain-diensten. In Europa is het zo dat bedrijven vooral groeien door producten toe te voegen en alle takken van sport aan te bieden.’

IT-investeringen

Door de benodigde IT-investeringen wordt die Europese werkwijze echter steeds moeilijker vol te houden, constateert Eijsink. ‘De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat het heel moeilijk is om voor alle takken van sport tegelijkertijd de beste IT te hebben. Daar komt bij, dat grote klanten hun supply chains vaker op Europees niveau inrichten en centraal inkopen. Zij gaan meer en meer het Amerikaanse model volgen. Daar ligt een marktkans voor ons.’

C.H. Robinson biedt naar eigen zeggen wegvervoer aan op alle grote handelsroutes in Europa, een markt waarin het Amerikaanse concern volgens Eijsink al tot ‘de top van de aanbieders’ behoort. De CHR-topman wijst er echter op dat 85% van het transportvolume in Europa op de korte afstanden tot 500 kilometer ligt. In dat segment wist C.H. Robinson tot voor kort alleen in Polen via een overname voet aan de grond te krijgen. Sinds vorig jaar is het transportbedrijf ook actief in Frankrijk. Met de acquisitie van Combinex probeert het bedrijf nu ‘in een straal van 500 kilometer rond Oud-Beijerland’ hetzelfde te doen. Met de koop krijgt C.H. Robinson bovendien toegang tot klanten in het levensmiddelenvervoer. Eijsink: ‘De markt tussen Nederland, het westelijke deel van Duitsland, Noord-Frankrijk en Zuidwest-Engeland is grootste volume-markt in Europa.’

Grootste uitdaging

De expansie in het binnenlandse wegvervoer moet bijdragen aan de groeiambities van het bedrijf. C.H. Robinson wil in de nabije toekomst groeien met 10% tot 15% per jaar. Een belangrijke reden vormen de investeringen die het bedrijf doet in IT. Wereldwijd gaat het volgens Eijsink om 1 miljard dollar die sinds 2019 extra geïnvesteerd wordt.

De grootste uitdaging bij het betreden van regionale markten ligt volgens Eijsink aan de inkoopkant. De capaciteitsmarkt in het wegvervoer is ongekend krap. Eijsink wijst op de teruggelopen investeringen in de truckmarkt. ‘Vanaf de zomer van 2019, dus al voor de coronapandemie, gingen de verkopen omlaag. Pas in het afgelopen voorjaar zijn de truckverkopen weer op het oude niveau gekomen, maar die twintig maanden zijn we kwijt. De economie loopt hard voor de truckingcapaciteit uit, en ik verwacht dat dit zeker nog wel zes tot twaalf maanden zal duren. De economische prognoses worden immers met de maand optimistischer. Dan is het voor ons dus niet alleen concurreren om klanten, maar ook om vervoerders. Daar komt het EU-Mobiliteitspakket nog eens bij, waardoor onder meer het aantal arbeidsuren wordt gereduceerd en de vloot minder productief wordt.’

Chauffeurs

‘Kijk naar het VK, waar na de brexit veel capaciteit is verdwenen uit de markt’, vervolgt Eijsink. ‘Daar hebben bedrijven problemen om de supermarkten te bevoorraden omdat er simpelweg geen vrachtwagens zijn. Dat gaan we hier ook beleven. Het hangt af van het economisch herstel en van hoe snel de carriers weer investeringsrisico’s willen nemen en of het ze lukt om chauffeurs aan te nemen. Dat komt in de komende zes tot twaalf maanden op ons af.’

Met de aankoop van Combinex krijgt C.H. Robinson ook de beschikking over een flink bestand aan vervoerders voor de nationale markt. In Frankrijk moet die band met transportondernemers van de grond af opgebouwd worden. Dat vraagt om een andere manier van werken dan in het internationale transport, zegt Eijsink. Toegang tot een groot, passend ladingaanbod, langere verbintenissen en snelle betaling van vervoersopdrachten zijn daarbij belangrijk, net als aanvullende diensten als tankpassen en tolkastjes. ‘We geven kleine vervoerders toegang tot condities die grote vervoerders ook hebben. We behandelen onze carriers bovendien net als onze klanten. Naast een verkoopstructuur hebben we ook een inkoopstructuur en we verzamelen data over knelpunten bij klanten. Als een vervoerder bijvoorbeeld ergens lang moet wachten, proberen we die situatie met onze klanten te verbeteren.’

De tekst loopt door onder de afbeelding.

C.H. Robinson CHR

Ondanks de krapte in de markt overweegt C.H. Robinson niet om af te stappen van zijn ‘asset light’-strategie. Eijsink: ‘Een logische reactie is om te investeren in een eigen wagenpark met veel vrachtwagens. Wij voelen ons nu echter niet beperkt in het bedienen van onze klanten. De krapte is een tijdelijke uitdaging, die op de lange termijn minder speelt. Bovendien vinden onze investeerders het prettig als het asset-risico laag is. Met een hoge cashflow en een hoge return on investment houden wij hen tevreden.’

Prioriteit

Zijn er na de overname van Combinex meer acquisities te verwachten? ‘Onze eerste prioriteit is organische groei’, zegt Eijsink. ‘We blijven acquisities doen als ze complementair zijn aan onze business en ons verder helpen. De aankoop van Combinex helpt ons op de korte afstanden vanuit de Benelux. Dat hadden we zelf op kunnen bouwen, maar dat zou veel langer hebben geduurd. In Frankrijk was geen passende kandidaat, dus daar doen dat wel. In Italië hebben we twee jaar geleden een bedrijf overgenomen met een vergelijkbare cultuur als die van ons. We zijn heel kritisch. Een bedrijf moet financieel gezond zijn en sterk zijn in data-analyse en IT. We zijn niet op zoek naar assets zoals grote gebouwen en warehouses. Dan is de keus al gelijk een stuk kleiner.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding