Dat concludeert Timocom op basis van vraag- en aanbodcijfers op het eigen platform. Die cijfers laten volgens de online vrachtbeurs een gestage groei zien. In het tweede kwartaal lagen de volumes 51% hoger dan in het eerste kwartaal en drie keer zo hoog als in het moeilijke tweede kwartaal van 2020. Zelfs ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 zag Timocom het aanbod verdubbelen.

Een belangrijke factor in het herstel is de heropening van winkels in Europa en het aantrekken van de economie door de dalende coronacijfers in het tweede kwartaal. De maakindustrie draait op de meeste plekken weer op zijn volledige capaciteit.

Suezblokkade

Ook de nasleep van de blokkade van het Suezkanaal speelt een rol, zegt Gunnar Gburek van Timocom. ‘In de weken daarna zagen we een piek in het aantal vrachten vanuit de havens. Tegelijkertijd blijft e-commerce groeien. De gebruikelijke seizoensdip van 5% in juni kan die trend niet keren.’

Het economisch herstel en de stijging van de volumes werkt ook het tekort aan vrije laadruimte in de hand, meldt Timocom. In sommige gevallen gaat het om een daling van 25% ten opzichte van vorig jaar. Ook Transporeon, een concurrent van Timocom die eveneens een capaciteits- en tariefmonitor publiceert, merkt dat de vrije capaciteit in het tweede kwartaal in een flink dal terecht kwam. De vrije val die sinds februari zichtbaar was, lijkt echter enigszins te keren. Uit de nieuwste cijfers van Transporeon blijkt dat de vrije capaciteit in het spotvervoer in juni 4,2% hoger lag dan in mei, toen de vrije laadruimte op het laagste niveau in drie jaar uitkwam.

Volgens Timocom is het herstel tot boven het pre-coronaniveau in veel markten zichtbaar. In Duitsland werd in het tweede kwartaal 69% meer vracht vervoerd dan een kwartaal eerder. Ook hier geeft de hausse veroorzaakt door vertraagde containerschepen de cijfers een flinke duw in de rug.

Nederland

In Nederland is dat effect minder zichtbaar, met een plus van 6%. Timocom gaat voor 2021 uit van een groei van 1,5% in ons land, maar het platform zegt er direct bij dat dat groeipercentage wel eens flink hoger kan uitvallen. Reden voor dat optimisme ziet de online vrachtmakelaar bijvoorbeeld in de explosieve groeicijfers voor vracht vanuit Nederland naar bestemmingen in Duitsland. In het tweede kwartaal viel het ladingaanbod naar Duitsland 454% hoger uit dan in het tweede kwartaal van 2020.

Ook in Polen ligt het hersteltempo lager dan het Europese gemiddelde, met een stijging van het vrachtaanbod in het tweede kwartaal met 15% ten opzichte van het eerste kwartaal. Frankrijk en Spanje doen het wat dat betreft een stuk beter, waarbij ook weer het vervoer naar Duitsland de cijfers snel omhoog drukt. In Frankrijk constateerde Timocom in sommige maanden zelfs een vertienvoudiging ten opzichte van de cijfers over 2020.

Timocom baseert zich naar eigen zeggen op 135.000 dagelijkse gebruikers in 46 Europese landen, die samen goed zijn voor ongeveer 800.000 aanbiedingen voor lading of capaciteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding