Dat meldt TLN. Volgens de branchevereniging komt er daarmee na de zomer een einde aan de huidige situatie. Dagelijks rijden er tientallen Nederlandse LZV’s naar Duitsland, terwijl grensoverschrijdend vervoer met de langere combinaties formeel nog steeds niet is toegestaan.

Met ongeveer 2.500 combinaties is de LZV in ons land inmiddels een bekende verschijning op de weg. De extra lange combinaties hebben een maximale lengte van 25,25 meter en een gewicht van maximaal 60 ton. Sinds 2017 kent ook Duitsland wetgeving voor LZV’s. Ondanks de strengere voorwaarden en een lager maximum gewicht van 40 zijn er ook in Duitsland inmiddels honderden LZV’s in gebruik.

Overeenkomst na de zomer

Duitsland heeft altijd gezegd grensoverschrijdend vervoer toe te willen staan, maar wel onder de voorwaarde dat dit in een zogenaamde bilaterale verklaring is vastgelegd. Na een lange aanloop komt die overeenkomst er na de zomer, heeft TLN vernomen. Volgens de organisatie zijn beide landen zijn akkoord en ligt het document klaar voor ondertekening.

Een Nederlandse LZV zal ook in de nieuwe situatie in Duitsland aan de Duitse voorwaarden moeten voldoen. Er moet dus een Duits keuringscertificaat aanwezig zijn en de chauffeur moet de Duitse LZV-rijopleiding gevolgd hebben. Ook mogen de Duitse LZV-gewichten en aslasten niet overschreden worden. Andersom geldt dat een Duitse LZV in Nederland aan de Nederlandse eisen moet voldoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding