Onder aanvoering van de hout- en delfstoffenindustrie heeft Finland een lange staat van dienst op het gebied van lange en zware trucks. Sinds 1993 staat het land vrachtwagens met een lengte van 25,25 meter en een gewicht van 60 ton toe op zijn wegennet, maten die overeenkomen met die van de LZV’s die we in Nederland ook kennen. In 2013 besloot de Finse regering om dat maximale gewicht op te krikken naar 76 ton. Sinds 2019 is het ook toegestaan om met de 34,5 meter lange Super EcoCombi’s met dat gewicht de weg op te gaan. Deze combinaties bestaan uit een trekker met twee trailers die via een dolly verbonden zijn. Hier en daar rijden zelfs nog grotere en zwaardere trucks rond.

Finland is grofweg zo groot als Duitsland, maar er wonen maar 5,5 miljoen mensen, waardoor de bevolkingsdichtheid bijna 26 keer lager ligt dan die in Nederland. Net als in veel andere delen van Scandinavië kunnen vervoerders er uren rijden zonder iemand tegen te komen. De problemen die de Super EcoCombi in Nederland tegenkomt – de lange combinatie is te groot voor bepaalde rotondes en voor aan- en afritten – zijn daar meestal niet aan de orde. Geen wonder dus, dat juist daar grote en zware vrachtwagencombinaties snel gemeengoed zijn geworden.

Al 46% marktaandeel

Uit wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit van het Finse Tampere blijkt dat in 2017, vier jaar na de goedkeuring voor gebruik op de openbare weg, al 46% van het totale wegtransport in Finland plaatsvond met de zogenoemde High Capacity Vehicles (HCV) van 76 ton. Bijna acht op de tien van die transporten (in tonkilometers) maakten ook gebruik van de extra ruimte van de superzware vrachtwagens.

Vooral in de bosbouw is de extra zware truck populair. 91% van alle Finse houttransporten vindt inmiddels plaats met de 76-tonners. Dat de HCV juist in de Finse bosbouw furore maakt, is niet toevallig. De 76 tons vrachtwagens lenen zich door het hoge maximum gewicht uitstekend voor vervoer in dit segment. Ook de naar verluidt zwaarste combinatie in Europa is actief voor de Finse bosbouw, Het transportbedrijf Ketosen Kuljetus heeft een ontheffing om met een 104 tons wagen met dertien assen boomstammen te vervoeren in het noorden van het land. Sinds de opkomst van de 76-tonners is de gemiddelde lading in het bosbouwvervoer gegroeid van 31 ton naar 41 ton.

Ook in de mijnbouw (64%), de chemielogistiek (51%) en het vervoer van brandstoffen (61%) is de HCV al goed ingeburgerd. In het bulk- en tankvervoer steeg het gemiddelde gewicht van 22 ton naar 25 ton. Al met al is de gemiddelde lading in het Finse wegtransport gegroeid van 13,3 ton in 2013 naar 16,5 ton in 2017. Toch is de extra zware truck lang niet overal in zwang geraakt, zo blijkt uit het onderzoek. Transporteurs die actief zijn in het vervoer van bijvoorbeeld verpakkingen, textiel en pakketten maken veel minder gebruik van de extra laadruimte van de 76-tonners.

DB Schenker neemt XXL-vervoerder over

Ook Finse transporteurs die actief zijn buiten het hout- en delfstoffenvervoer weten de XXL-trucks steeds vaker te vinden. Een voorbeeld is Vähälä Logistics, dat onder meer actief is als vervoerder van papier, pakketten, medische hulpgoederen en levensmiddelen. Vähälä zet Super EcoCombi’s in voor ritten tussen distributiecentra in Helsinki en het noordelijker gelegen Jyväskylä. De transporteur was tot voor kort ook actief als transportpartner voor DB Schenker in Finland. Dinsdag werd echter bekend dat DB Schenker Vähälä in zijn geheel overneemt. Het bedrijf telt vijfhonderd medewerkers en heeft de beschikking over een wagenpark van 240 voertuigen.

Minder vrachtwagenkilometers

De extra capaciteit van de HCV’s leidt in Finland tot een flinke besparing in het aantal vrachtwagenkilometers. Ten opzichte van de oude situatie gaat het om een besparing van 225 miljoen kilometer in de periode van oktober 2013 tot het einde van 2017, zo hebben de onderzoekers becijferd. Dat is bijna 3% van het totale aantal Finse truckkilometers

Bij het verhogen van het maximale gewicht op de Finse wegen ging de regering in Helsinki ervan uit dat er een kostenbesparing mogelijk was van 3,4 miljard euro in twintig jaar tijd, of maximaal 183 miljoen euro per jaar. De Finnen beraamden dat al het vervoer dat voorheen werd uitgevoerd met voertuigen met zeven of acht assen, nu zou kiezen voor de negen-assige HCV. Die voorspelling bleek te rooskleurig, maar nog altijd bedroeg de kostenbesparing door het gebruik van de zwaardere combinaties in 2017 126 miljoen euro.

Naast een kostenbesparing levert de vermindering van het aantal vrachtwagenkilometers ook een flinke CO2-reductie op. Volgens de Finse wetenschappers levert de introductie van de HCV een brandstofbesparing op van 44 miljoen liter per jaar, goed voor een verlaging van de CO2-emissies met 118 kiloton. Dat is 3,6% van de totale uitstoot van het Finse wegvervoer. Overigens wordt die CO2-besparing voor een deel tenietgedaan doordat de 76-tonners in Finland hebben gezorgd voor een omgekeerde modal shift van het spoor naar de weg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding