Daarmee heeft de regering in Parijs een einde gemaakt aan de verwarring rond het grensoverschrijdende vervoer naar Frankrijk. Vanaf 1 januari 2022 ligt de grens bij maximaal 40 ton. 44 ton is alleen nog voor intermodaal vervoer toegestaan. Wie daar overheen gaat en wordt betrapt, kan een boete van minimaal 135 euro verwachten.

In Frankrijk geldt sinds 2013 een maximum gewicht voor trucks van 44 ton. In België is ook het maximum 44 ton. Voor grensoverschrijdend transport golden sindsdien echter nog altijd de Europese regels, waardoor maximaal 40 ton was toegestaan.

Oneerlijke concurrentie

Toch constateerde TLN dat dat onderscheid niet duidelijk was. Verladers maakten volgens de branchevereniging gebruik van die verwarring door van transporteurs te eisen dat ze toch met 44 tons combinaties naar Frankrijk reden. Sommige transportondernemers namen die gok wel en andere niet, waardoor volgens TLN oneerlijke concurrentie was ontstaan.

TLN meldt tevreden te zijn met de nieuwe regels. ‘Vooral vanwege het feit dat er nu duidelijkheid is over wat wel of niet is toegestaan.’ Overigens had de organisatie liever gezien dat het gewicht voor grensoverschrijdend transport ook naar 44 ton was verhoogd.

Europese regels

Sinds 1996 is in de EU geregeld dat het maximum gewicht voor een vrachtauto 40 ton is. 44 ton is alleen toegestaan in het gecombineerde vervoer, onder strenge voorwaarden. De EU-richtlijn staat toe dat lidstaten binnen de eigen grenzen hogere gewichtslimieten hanteren. Zo geldt in Nederland een maximum van 50 ton en in Frankrijk een limiet van 44 ton. In de Benelux is grensoverschrijdend transport met een hoger gewicht dan 40 ton wel toegestaan, maar in de meeste Europese landen niet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement