ILT gaat tachograafdata opvragen voor digitale inspectie

Digitale controle

Transportbedrijven kunnen vanaf deze week een verzoek van de ILT ontvangen om tachograafbestanden aan te leveren. De inspectie gaat deze data digitaal inspecteren.

Met de controles op de zogeheten m-bestanden van de tachograaf krijgt de ILT de beschikking over een derde manier van inspecteren, naast de bestaande inspecties van chauffeurs op de weg en tijdens bedrijfsbezoeken.

De ILT gaat de bestanden analyseren om erachter te komen in hoeverre deze bedrijven de regels voor de rij- en rusttijden in het wegvervoer naleven. ‘Hiermee zet de inspectie de volgende stap naar digitaal toezicht’, meldt de dienst.

Beter inzicht

Volgens projectleider Martijn Klaassen kunnen bedrijven via een speciale website op afstand hun bestanden met de inspectiedienst delen. ‘Zonder dat er een inspecteur bij hen langs hoeft te komen, wat vaak een tijdrovend bezoek is. Goede naleving zorgt immers voor minder inspecties. Wij kunnen de gegevens sneller verwerken en krijgen zo een beter inzicht in de naleving binnen de markt.’

De digitale inspecties helpen de ILT bij het risico- en informatiegestuurd inspecteren. De dienst inspecteert bedrijven met een hoge risicoscore intensiever dan bedrijven met een lage risicoscore.

Naast de eindbrief met de resultaten voor ondernemingen, wil de ILT met informatie uit de digitale inspecties marktrapportages maken en beter inzicht krijgen in het nalevingsgedrag van de markt in het geheel.

ILT gaat tachograafdata opvragen voor digitale inspectie | NT

ILT gaat tachograafdata opvragen voor digitale inspectie

Digitale controle

Transportbedrijven kunnen vanaf deze week een verzoek van de ILT ontvangen om tachograafbestanden aan te leveren. De inspectie gaat deze data digitaal inspecteren.

Met de controles op de zogeheten m-bestanden van de tachograaf krijgt de ILT de beschikking over een derde manier van inspecteren, naast de bestaande inspecties van chauffeurs op de weg en tijdens bedrijfsbezoeken.

De ILT gaat de bestanden analyseren om erachter te komen in hoeverre deze bedrijven de regels voor de rij- en rusttijden in het wegvervoer naleven. ‘Hiermee zet de inspectie de volgende stap naar digitaal toezicht’, meldt de dienst.

Beter inzicht

Volgens projectleider Martijn Klaassen kunnen bedrijven via een speciale website op afstand hun bestanden met de inspectiedienst delen. ‘Zonder dat er een inspecteur bij hen langs hoeft te komen, wat vaak een tijdrovend bezoek is. Goede naleving zorgt immers voor minder inspecties. Wij kunnen de gegevens sneller verwerken en krijgen zo een beter inzicht in de naleving binnen de markt.’

De digitale inspecties helpen de ILT bij het risico- en informatiegestuurd inspecteren. De dienst inspecteert bedrijven met een hoge risicoscore intensiever dan bedrijven met een lage risicoscore.

Naast de eindbrief met de resultaten voor ondernemingen, wil de ILT met informatie uit de digitale inspecties marktrapportages maken en beter inzicht krijgen in het nalevingsgedrag van de markt in het geheel.