De truck is af fabriek geproduceerd door Volvo. Van Wijk sorteert met deze aanschaf alvast voor op de zero emissie zones in Amsterdam vanaf 2025.
De Volvo FE Electric (GVW 27 ton) is voorzien van een kipperopbouw en een elektrisch aangedreven negentien tonmeter HIAB-autolaadkraan. De truck gaat voornamelijk rijden in opdracht van zusterbedrijf H. van Wijk Infra, dat gespecialiseerd is in GWW-projecten.
Laadvermogen
Van Wijk: ‘Deze truck wordt volledig in Amsterdam ingezet voor het transport van onder andere bestratingsmateriaal en grondstoffen, zoals zand. De vrachtwagen biedt hetzelfde laadvermogen als onze dieseltrucks, maar is volledig uitstootvrij. We stationeren de truck bij een werf in Amsterdam, zodat we geen onnodige kilometers maken naar onze vestiging in Aalsmeer. We rijden gemiddeld 100 à 120 kilometer per dag in Amsterdam en de actieradius van de Volvo FE Electric is in principe voldoende voor een complete werkdag. Het is voor ons zaak om een balans te vinden tussen de actieradius en de inzet op locatie, want de autolaadkraan gebruikt ook accucapaciteit.’
De aandrijflijn van de Volvo FE Electric bestaat uit twee elektromotoren en een versnellingsbak met twee versnellingen. Het vermogen waarmee de truck wordt aangedreven, wordt gegenereerd door een elektromotor met een vermogen van 400 kW en een koppel van 850 Nm. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt gebruikt om de accu’s op te laden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?