Dat vertelde directielid Monique Kappert van het Rijssense transportbedrijf Pultrum Transport tijdens een dergelijke inloopdag aan het Twentse dagblad Tubantia, dat maandag verslag deed van de gebeurtenis.

Zoals voor veel wegvervoerders is het voor Pultrum momenteel moeilijk om voldoende chauffeurs te vinden, en Kappert vertelde aan Tubantia dat dit onder meer komt doordat truckers niet zo snel achter hun computer gaan zitten om hun CV op te sturen. De drempel van een inloopdag is voor hen een stuk lager, zo wees afgelopen weekend de praktijk uit: twintig mensen kwamen bij Pultrum over de vloer voor een kennismakingsgesprek. Vervolggesprekken staan al gepland. Bij een eerdere inloop kon het bedrijf uiteindelijk ‘een aantal’ chauffeurs in dienst nemen.

Tekort aan chauffeurs

Het tekort aan chauffeurs is, van Nederland tot in de VS, een internationaal probleem, maar de grootste consequenties worden de laatste tijd steeds gemeld vanuit Engeland. Konden klanten bij de Britse filialen van McDonalds vorige week vanwege het chauffeurstekort geen milkshakes bestellen, deze week komt het bericht dat duizenden Britse scholieren het nieuwe schooljaar moeten beginnen zonder schooluniform.

Hoewel de beschuldigende vingers van de Britse pers voor het schooluniformendrama wijzen in de richting van het nationale chauffeurstekort, ligt de werkelijke oorzaak volgens een belangrijke uniformleverancier in de ‘vertragingen in de internationale scheepvaart’. De kleding zit waarschijnlijk dus nog op containerschepen, buiten het bereik van werkwillige Britse wegvervoerders.

Boulevardkrant The Sun startte afgelopen week een ‘Keep on Trucking’-campagne met het doel om honderdduizend vacatures in de Britse vrachtwagencabines op te vullen. De krant zet gratis wervingsadvertenties op zijn website en wil helpen om meer vrouwen te interesseren voor een trucking-carrière.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding