Het resultaat van de autoproductieproblemen zijn lege of deels niet benutte trailers, treinstellen en car carriers. Die laatste wachten soms weken voor zeehavens op lading.

‘De logistieke planning is onmogelijk geworden doordat de transparantie in de logistieke keten rond de autoproductie momenteel grotendeels ontbreekt en volumeprognoses niet zijn te geven’, vervolgt de belangenbehartiger in zijn brandbrief.

Moordende concurrentie

De problemen bij de autoproductie door het mondiale tekort aan computerchips zijn meer bepalend dan de effecten van de coronacrisis, stelt de belangenorganisatie. Ze wijst erop dat overheden wereldwijd de industrie eerst wel hebben ondersteund tijdens de pandemie, maar dat de huidige productiecrisis de autologistiek veel harder treft. Niet alleen krijgen de logistieke dienstverleners geen staatssteun, ook zijn financiële reserves de laatste achttien maanden grotendeels verdwenen ‘aangezien de autodistributie een geschatte omzet van 4,5 miljard heeft verloren’. Dat is bijna een vijfde van de totale omzet (24,5 miljard euro) van de 140 leden van ECG.

De belangenbehartiger roept autoproducenten op om ‘alle mogelijke stappen’ te nemen om de logistiek de komende tijd de helpende hand te bieden. Als voorbeeld noemt de ECG het tijdelijke stopzetten van bonus-malus-regelingen, het uitstellen van tenders, het gemeenschappelijk gebruik van productieplannen en het aanpassen van de strenge doorlooptijden en transportfrequenties.

Volgens ECG-president Wolfgang Göbel is er binnen de sector voldoende competentie aanwezig om transport goed in te plannen tegen acceptabele kosten. Het grote probleem is in zijn ogen dat de auto-industrie een moordende mondiale concurrentie uitvecht met andere sectoren om voldoende halfgeleiders te bemachtigen. ‘De mondiale vraag overstijgt het aanbod voor een onoverzienbare tijd’, aldus Göbel. Dat veroorzaakt bij de achterban ‘enorme fluctuaties in het aangeleverde transportvolume, waardoor het plannen van de noodzakelijke vervoerscapaciteit onmogelijk is geworden.’

Daimler

Daarbij komt dat veel logistieke dienstverleners vastzitten aan langetermijncontracten die weinig speelruimte laten om kosteneffectief om te gaan met het spaarzaam geleverde aanbod. Ook daar hebben de leden meer flexibiliteit nodig van hun opdrachtgevers om extra kosten zo veel mogelijk te vermijden die niet door de klanten worden vergoed.

Bedrijven als Daimler, BMW en Continental vragen zich intussen af of de autobranche snel verlost zal zijn van fluctuaties in de vervoerstromen. Ze vrezen zelfs dat de huidige logistieke situatie zich tot 2023 niet structureel zal verbeteren. De vraag naar computerchips blijft voorlopig hoog en als er weer voorraden zijn, duurt het enige tijd voordat er weer voldoende productiecapaciteit is opgebouwd, zei Daimler onlangs op de autoshow IAA Mobility in München.

Volgens concurrent BMW zal het nog zeker zes tot twaalf maanden duren voordat er weer rust komt in het productieproces bij de grote autofabrikanten. ‘We zitten er voorlopig nog middenin, voorspellingen zijn daarom erg moeilijk te geven’, laat Continental weten. Het bedrijf wijst erop dat recente sluitingen van chipsfabrikanten in Maleisië, Vietnam en de Filippijnen tot nieuwe problemen hebben geleid. Het helpt ook nauwelijks voor de korte termijn om via de bouw van een nieuwe fabriek de productie van halfgeleiders snel op te krikken. Dat vergt al gauw 18 tot 24 maanden, aldus voertuigonderdelenfabrikant Continental. Optimistischer is de Franse branchegenoot Valeo, die spreekt van een normalisering van de productie van computerchips in de eerste helft van 2022.

Emissievrij

Behalve het tekort aan halfgeleiders komen er ook andere problemen op de autologistiek af. Zo zijn de fabrikanten druk bezig om hun verkoop- en businessmodel geheel te veranderen. Daarbij stappen veel automerken over van een dealernetwerk met vaste leveranties naar een online-verkoop, wat nieuwe uitdagingen oplevert voor de distributie van de auto’s.

De autologistiek wil daarnaast de CO2-uitstoot zo snel mogelijk terugdringen, wat weer andere uitdagingen voor de logistieke keten oplevert. Dat vergt extra investeringen in mensen, materieel en systemen, aldus ECG. ‘Als de branche niet nu wordt ondersteund en beschermd tegen de negatieve gevolgen van de huidige crisis in de autoindustrie, zijn lange termijninvesteringen in emissievrij transport onmogelijk op te brengen door de achterban’, aldus de belangenvereniging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding