In de zoektocht naar oplossingen voor het schreeuwende chauffeurstekort gaat het vaak over het rekruteren van jongeren en over meer vrouwen in de cabine, maar dit is ook een manier, al zitten er vanwege de menselijke aftakeling en eindigheid natuurlijk grenzen aan. Maar op onverzettelijke snelwegvedetten als Martens lijken de natuurwetten geen greep te hebben. Want van het internationale gilde der zeer ervaren truckers mag de HST-jubilaris welhaast nog een jeugdlid worden genoemd.

Uit Canada kwam afgelopen maand het nieuws dat de 90-jarige trucker Peter Klassen zijn vrachtwagen aan de wilgen heeft gehangen. De chauffeur van Premium Transportation uit de provincie Ontario zette er na een 66-jarige carrière en 14 miljoen afgelegde kilometers een punt achter. Net als Martens was Klassen het plezier in zijn werk nimmer kwijtgeraakt. Uit de mond van de Premium-directeur tekenden Amerikaanse media op, dat Klassen zelfs voor zijn laatste klus drie uur te vroeg op zijn werk was verschenen.

Twee jaar geleden trok in Duitsland de toen 93-jarige trucker Karl Schabhüser veel media-aandacht omdat zijn vrachtwagen­rijbewijs was verlengd. Schabhüser zat al sinds 1951 achter het stuur. Met andere woorden: er zijn in de wereld nog steeds wat truckers actief die kunnen zeggen dat ze ooit collega’s zijn geweest van Elvis Presley, die in 1954 vlak voor zijn doorbraak als rock ’n roll-zanger werkte als vrachtwagenchauffeur voor het bedrijf Crown Electric.

Hoe het met Schabhüser momenteel gaat, weet ik eerlijk gezegd niet. Mannen van zijn generatie zijn geen enthousiaste Youtubers die de internetgemeenschap continu van hun wederwaardigheden op de hoogte houden. Twee jaar geleden werd zijn rijbewijs in elk geval verlengd tot zijn 98e en meldde hij monter dat hij bij een goede gezondheid ook daarna graag weer zou willen verlengen. Laten we er dus maar vanuit gaan dat Schabhüser ‘as we speak’ komt voorrijden bij een Duits distributiecentrum voor een nieuwe klus. Net zoals de Servische trucker Demir Joksimović, die dit voorjaar in het nieuws was omdat hij als 85-jarige nog zo genoot van ritten tussen Belgrado en de Oeral, wellicht nog hard aan het werk is. Om een lang verhaal kort te maken: proficiat, meneer Martens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding