Bij de test, die vorige week plaatsvond op de snelwegen rond Barcelona, waren trucks van Daf, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo Group betrokken. De initiatiefnemers spreken van een primeur.

De demonstratie volgt op een ontwikkeltraject van drie jaar. De 22 partijen in het project, dat wordt gecoördineerd door TNO, hebben daarin onderzocht hoe truckplatooning in de praktijk gebracht kan worden. De nadruk lag daarbij op veiligheid, de interoperabiliteit van de IT-systemen en de inpassing in de logistieke keten.

Konvooi

Bij truckplatooning rijden vrachtauto’s dicht achter elkaar in een konvooi. Via slimme rij-ondersteuning kunnen de voertuigen met elkaar communiceren en bijvoorbeeld rem-acties afstemmen.

Het grote voordeel van het konvooirijden is het verminderde brandstofverbruik. Volgens de deelnemers aan de proef gaat het om een reductie van 4% tot 10%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding