In vijf van de gemeenten is nog geen besluit genomen, maar heeft het gemeentebestuur wel de ambitie om een lage emissiezone in te stellen. De grootste steden hebben daar wel al toe besloten. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Groningen horen tot de steden die in 2025 of 2026 een lage emissiezone willen hebben voor lokaal goederenvervoer.

Het aantal gemeenten dat plannen heeft voor het uitbannen van vervuilende vrachtwagens en bestelbussen is het afgelopen jaar flink toegenomen. Een jaar geleden hadden slechts acht gemeenten dergelijke voornemens en had alleen Amsterdam er een formeel besluit over genomen.

Alleen stadscentrum

Natuur & Milieu signaleert dat de aangekondigde zones vaak alleen het stadscentrum behelzen en niet de omliggende wijken. Dat vindt de organisatie jammer, want een grotere zone geeft bedrijven meer noodzaak om over te stappen op schone voertuigen, die bijvoorbeeld op elektriciteit of waterstof rijden. ‘Kleinere zones maken de overstap naar zero-emissie voertuigen minder aantrekkelijk en zorgen voor minder CO2-reductie.’ Bovendien was in het Klimaatakkoord afgesproken om ook wijken rond centra bij lage emissiezones te betrekken. Dat doet nu slechts een derde van de gemeenten.

Van een kwart van de gemeenten is de invulling van de plannen nog onduidelijk. En diverse gemeenten willen een overgangstermijn instellen voor bestelwagens. Of de in het akkoord beoogde CO2-vermindering van 1 megaton wordt behaald, is hierdoor nog onzeker. Natuur & Milieu adviseert de Rijksoverheid om zo snel mogelijk te bepalen of het doel wordt bereikt. ‘Als dat niet het geval is, kan nu nog bijgestuurd worden.’ Ook voor ondernemers is het belangrijk om te weten waar ze aan toe zijn, voegt de milieuorganisatie eraan toe.

Overgangsregeling

Naar verwachting gaan de meeste gemeenten nog wel werken met een overgangsregeling voor bestaande voertuigen. Vanuit het kabinet is het advies om Euro-6-bakwagens die op 1 januari 2025 jonger zijn dan vijf jaar en trekkers met een Euro-6-label die niet ouder zijn dan acht jaar, tot 1 januari 2030 toegang te geven tot de emissievrije zones.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding