Volgens de Bulgaren zijn de maatregelen uit het Mobiliteitspakket ‘niet gebalanceerd’ en ‘discriminerend’ tegen bedrijven uit Oost-Europa, meldt de website Euractiv.

Vooral de terugkeerplicht voor truckers is het land een doorn in het oog. Bulgaarse transporteurs zouden onevenredig hard geraakt worden door de eis dat chauffeurs elke drie tot vier weken moeten terugkeren naar het land van herkomst. Ook de terugkeerplicht voor voertuigen leidt in Bulgarije tot onbegrip.

‘Macron-pakket’

Bulgarije noemt het Mobiliteitspakket consequent het ‘Macron-pakket’, omdat het land de Franse president Emmanuel Macron ziet als voorvechter van de maatregelen. Die sneer lijkt tekenend voor de tweedeling die het Mobiliteitspakket onder de EU-lidstaten teweeg brengt. Roemenië, Estland en Letland hebben het Hof laten weten dat ze de drie beroepen door Bulgarije steunen. Landen als Italië, Frankrijk, Nederland en Duitsland scharen zich juist achter het Mobiliteitspakket.

Het Mobiliteitspakket bevat een groot aantal hervormingen voor het wegvervoer. Naast de terugkeerplicht zijn ook de regels voor rij- en rusttijden en het gebruik van de tachograaf op de schop gegaan. Sinds de publicatie van de voorstellen van de Europese Commissie in de zomer van vorig jaar hebben ook Polen, Hongarije, Litouwen, Malta, Cyprus en Roemenië zaken aangespannen tegen de invoering ervan.

Extra kilometers

Begin dit jaar kwam de terugkeerplicht voor trucks onder vuur te liggen nadat uit een rapport bleek dat ze goed is voor bijna 3 miljoen extra vrachtwagenkilometers. Veel voertuigen uit Oost-Europa keren nu maar 1 of 2 keer per jaar terug. In sommige landen is 80% van de truckvloot permanent actief in het buitenland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding