Het wetsvoorstel daarvoor ligt inmiddels bij de Raad van State voor advies, meldt TLN.

Om voor een hoger gewicht dan de huidige 44 ton in aanmerking te komen, is een trekker met drie assen nodig. Verder is in het wetsvoorstel een flinke lijst met voorwaarden opgenomen. Vervoerders die daaraan voldoen mogen met een 48-tons combinatie de weg op. Zo moeten alle assen voorzien zijn van luchtvering, geldt een minimale afstand tussen de assen van 1,30 meter en zijn er eisen voor de dissel en cruise control.

50 ton

Het maximumgewicht van 50 ton wordt mogelijk voor combinaties met alternatieve aandrijving, emissievrije voertuigen, combinaties met een retarder of combinaties met een versterkte trailer voor inzet in gecombineerd vervoer. Het extra gewicht dat voor deze voorzieningen nodig is mag bij de 48 ton worden opgeteld.

De toegestane afmetingen en massa’s voor vrachtauto’s zijn binnen de EU standaard vastgesteld op 40 ton. Landen hebben wel de mogelijkheid om van dat gewicht af te wijken. In Nederland geldt al een maximumgewicht van 50 ton.

Goedkeuring

Na het advies door de Raad van State moet het wetsvoorstel definitief worden goedgekeurd door de Vlaamse regering.