Bonden en werkgevers willen af van bodemprijzen Belgisch wegvervoer

Loonsverhoging

De Belgische werkgevers in het wegvervoer hebben met de vakbonden afspraken gemaakt voor hogere chauffeurslonen. Ook willen zij af van de bodemtarieven in de sector.

Volgens de sociale partners zijn maatregelen nodig omdat het chauffeurstekort steeds nijpender wordt.

De vakbonden en transportorganisaties Febetra, TLV en UPTR hebben daarom een loonsverhoging van 0,4% per 1 januari 2022 afgesproken. Ook krijgen alle werknemers een ‘cadeaubon’ van 40 euro en komt er een coronapremie van 250 euro voor wie tijdens de pandemie heeft doorgewerkt.

Loonschalen

Vanaf 2023 worden in België nieuwe loonschalen ingevoerd. Die zijn dan niet langer gebaseerd op het gewicht van het voertuig waarmee een chauffeur rijdt, maar op de functieomschrijving. Specialisaties wegen daardoor ook mee in de beloning.

Verder willen de partijen iets doen aan de bodemprijzen in het wegtransport. De vakbonden krijgen van de werkgeversfederaties ‘actieve ondersteuning’ om gezamenlijk te pleiten voor een faire transportsector, waarin correcte prijzen worden gehanteerd en marktconforme lonen worden uitbetaald. Ook trekken de werkgevers en werknemers samen op in de strijd ‘voor veilige en comfortabele parkings en een correct onthaal van chauffeurs op laad- en losplaatsen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Bonden en werkgevers willen af van bodemprijzen Belgisch wegvervoer | NT

Bonden en werkgevers willen af van bodemprijzen Belgisch wegvervoer

Loonsverhoging

De Belgische werkgevers in het wegvervoer hebben met de vakbonden afspraken gemaakt voor hogere chauffeurslonen. Ook willen zij af van de bodemtarieven in de sector.

Volgens de sociale partners zijn maatregelen nodig omdat het chauffeurstekort steeds nijpender wordt.

De vakbonden en transportorganisaties Febetra, TLV en UPTR hebben daarom een loonsverhoging van 0,4% per 1 januari 2022 afgesproken. Ook krijgen alle werknemers een ‘cadeaubon’ van 40 euro en komt er een coronapremie van 250 euro voor wie tijdens de pandemie heeft doorgewerkt.

Loonschalen

Vanaf 2023 worden in België nieuwe loonschalen ingevoerd. Die zijn dan niet langer gebaseerd op het gewicht van het voertuig waarmee een chauffeur rijdt, maar op de functieomschrijving. Specialisaties wegen daardoor ook mee in de beloning.

Verder willen de partijen iets doen aan de bodemprijzen in het wegtransport. De vakbonden krijgen van de werkgeversfederaties ‘actieve ondersteuning’ om gezamenlijk te pleiten voor een faire transportsector, waarin correcte prijzen worden gehanteerd en marktconforme lonen worden uitbetaald. Ook trekken de werkgevers en werknemers samen op in de strijd ‘voor veilige en comfortabele parkings en een correct onthaal van chauffeurs op laad- en losplaatsen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement