In het derde kwartaal stegen de tarieven in Europa met gemiddeld 0,9%. Wegvervoer is nu 4% duurder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. In een toelichting schrijven de analisten de almaar stijgende tarieven toe aan het economisch herstel dat in de tweede helft van vorig is ingezet, gecombineerd met verstoringen door congestie en capaciteitsproblemen als gevolg van het chauffeurstekort.

Ook de stijgende kosten voor transporteurs stuwen de prijzen op, stellen de onderzoekers. Zo ligt de dieselprijs in Duitsland nu bijna 40% hoger dan een jaar geleden. Ook in het VK (+27%), Spanje (+25%) en Frankrijk (25%) betalen ondernemers meer voor brandstof.

Snelste stijging

De snelste stijgingen in de vervoerstarieven waren het afgelopen kwartaal zichtbaar op trajecten tussen Duitsland en Frankrijk. De Franse economie doet het goed en de vraag naar producten uit Duitsland is groot. Ritten van Duisburg naar Parijs zijn daardoor nu ruim 20% duurder dan een jaar geleden. Ook de Italiaanse economie doet het goed, waardoor de prijs voor vervoer van Duisburg naar Milaan in een jaar tijd met ruim een tiende omhoog ging.

Met het lopende drukke vierde kwartaal is de Europese economie op korte termijn robuust genoeg om de hogere vervoerstarieven te kunnen dragen. Op middellange termijn is afkoeling in zicht, stellen de auteurs van de benchmark. Verschillende Europese inkoopmanagersindexen wijzen op aanhoudende expansie, maar aanvoerproblemen en capaciteitsproblemen zetten onvermijdelijk een rem op de groei.

TI en Upply wijzen als voorbeeld op de aanvoerproblemen waar de auto-industrie mee te maken heeft. Zo leiden beperkingen voor de Spaanse autobouwers op het traject van Parijs naar Madrid tot een daling van de tarieven met een kleine 2%, terwijl ritten in tegengestelde richting juist meer dan 6% duurder werden door de opgebloeide Franse economie. Ook op trajecten tussen Duitsland en Polen leiden tekorten in de automotive sector tot volatiele vervoerstarieven, zo blijkt uit het rapport.

Ontregeling

Ook het VK-vervoer gaat door de aanscherping van het grensregime per 1 januari een onzekere periode tegemoet. Verdere ontregeling van de Britse import ligt daardoor op de loer.

Volgens Thomas Larrieu, ceo van vrachtplatform Upply, is het afwachten of de prijsstijging van 5% in het laatste kwartaal van dit jaar en het begin van 2022 zal worden doorgezet. ‘Vanuit het oogpunt van de vervoerders is deze stijging noodzakelijk om oplopende exploitatie- en wervingskosten te dekken. Handhaving van dit prijsniveau is echter niet gegarandeerd en het behoud van de marges zal in de komende maanden een echte uitdaging worden.’

De opstellers van de tariefindex baseren zich op een analyse van 350 miljoen FTL- en LTL-ritten uit de database van Upply.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding