Uit rijtesten met een splinternieuwe zware truck van Iveco blijkt volgens T&E dat het voertuig de uitstootnorm van 690 milligram stikstof per kilowattuur overschrijdt met gemiddeld 11%.

T&E heeft voor het onderzoek een scenario nagebootst waarbij de Iveco-truck een supermarkt moest bevoorraden. Bij de rit door de stad stootte de truck twee keer de toegestane hoeveelheid stikstof uit. Verder trad een storing op in het AdBlue-systeem, waarbij de truck elf keer meer stikstof uitstootte dan is toegestaan.

PEMS

De resultaten zijn opvallend want sinds de invoering van Euro VI worden trucks al onderworpen aan testen om de uitstoot in het dagelijkse gebruik vast te stellen. Dat gebeurt met het zogenoemde portable emissions measurement systems (PEMS).

Omdat het al snel duidelijk was dat bij de PEMS-testen onvoldoende rekening werd gehouden met de uitstoot bij bijvoorbeeld een koude start of het rijden met lage snelheid, besloot de Europese Commissie om de reikwijdte van deze test stapsgewijs uit te breiden. Sinds het najaar van 2019 moeten alle nieuwe trucks voldoen aan de meest uitgebreide testen volgens de Euro VI D-norm.

In september kwam T&E bij een ander onderzoek al tot de conclusie dat bijna een derde van vrachtwagens op een aantal Spaanse wegen in de dagelijkse praktijk meer stikstof uitstoot dan naar voren komt tijdens officiële tests.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding