Het project, dat dinsdag officieel van start is gegaan, heeft als doel om twee 44-tons trucks op waterstof te ontwikkelen en te testen. Bij het bijbehorende vulpunt kunnen zij groene waterstof tanken.

Transportbedrijven Vos Transport uit Deventer en BCTN Group hebben de intentie om ieder een waterstoftrekker in te zetten voor stadsdistributie, regionaal containertransport en internationaal langeafstandstransport.

Binnen het project is TotalEnergies verantwoordelijk voor het toevoegen van een waterstofvulpunt aan het tankstation, waar nu al lng getankt kan worden. Zepp.solutions neemt de ontwikkeling van de vrachtwagens op zich. TNO zal de prestaties van de trucks vergelijken met alternatieven.

Elke trailer

Volgens de betrokken partijen gaat het om de eerste waterstof-aangedreven, emissievrije trekkers die elke trailer mogen trekken binnen de huidige Europese regelgeving. De trucks moeten een actieradius krijgen van meer dan 600 kilometer.

Zowel de vrachtwagens als het tankstation zullen naar verwachting halverwege 2023 operationeel zijn. Het DreamH2aul project wordt ondersteund door de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in transport (DKTI) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement