De testritten maken deel uit van de gewone, dagelijkse logistieke operaties van de groep. Eerder dit jaar liet Colruyt ook al testritten rijden met een 44 ton-waterstoftruck. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstofcel opwekt. Naast de duurzame brandstof heeft de vrachtwagen het voordeel dat hij langere afstanden kan afleggen dan andere elektrische trucks – een belangrijke troef voor vrachttransport.
De testritten moeten onder meer uitwijzen hoeveel langer precies. De waterstoftruck rijdt ook stiller dan reguliere trucks, doordat het geluid van de verbrandingsmotor wegvalt. Het resterende werkingsgeluid hangt vooral af van het type banden dat de truck gebruikt.
Europees project
De 27 ton-vrachtwagen is in Eindhoven ontwikkeld door VDL Groep. De test kadert in het Europese Interreg North-West Europe H2-Share demonstratieproject. Dit project wil kennis en ervaring wil opbouwen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. Zes projectpartners testen hem vanuit zes locaties in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Door de opgedane ervaring breed te delen wil H2-Share een roadmap ontwikkelen voor de toepassing van waterstof in zwaar transport.
Sinds 2004 investeerde Colruyt al 6 miljoen euro in projecten met waterstof. Sinds enkele jaren produceert de groep zelf groene waterstof. In het distributiecentrum rijden een aantal heftrucks op waterstof. Daarnaast wordt de waterstof gebruikt voor twintig personenwagens. In oktober 2018 opende de groep het eerste publieke waterstoftankstation in België.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?