Het autonoom rijdende voertuig gaat diepgevroren friet vervoeren vanuit de fabriek naar het vrieshuis op het zelfde terrein, waar de producten worden opgeslagen. Volgens VDL zijn de autonome trucks in staat om zelf de uitgestippelde routes te rijden en daarbij ook te anticiperen op bijvoorbeeld voetgangers.

Het gaat om zestig europallets met friet per uur, die voortaan automatisch geladen, vervoerd en gelost worden op het terrein. Tot nu toe deed Aviko dat met handbediende trekker-opleggercombinaties.

36 ton

De 36-tons autonome truck rijdt met een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur en kan 8 uur rijden op één batterijlading. De truck is volgens de fabrikant een doorontwikkeling van de 170 autonome voertuigen die VDL al sinds 2011 in gebruik heeft in de havens van ECT (Rotterdam), PSA (Singapore) en op fabrieksterreinen van BASF in het Duitse Ludwigshafen.

Aviko stelt de door de trucksoftware gegenereerde data beschikbaar aan de Universiteit Twente en de Hogeschool Arnhem Nijmegen, om te zoeken naar mogelijkheden voor verdere verbetering van de prestaties en de inzet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding