Duitsland hekelt ontbreken e-fuels in COP26-verklaring

Klimaattop

De belofte door een aantal landen om de verkoop van dieseltrucks in 2040 stop te zetten, krijgt lang niet overal de handen op elkaar. Duitsland wijst het gebrek aan ruimte voor duurzame, synthetische brandstoffen.

Onder aanvoering van Nederland tekenden dertien landen op de COP26-klimaattop in Glasgow de verklaring, maar op lijst ontbreken veel grote landen.

Op Twitter hekelt de Duitse transportminister Andreas Scheuer de gekozen aanpak. Hij schrijft graag te willen werken aan emissievrij vervoer, maar volgens de Duitse regering ligt de nadruk in de verklaring te veel op de middelen en te weinig op het doel.

Synthetische brandstoffen

‘In 2035 moet er inderdaad een einde komen aan het gebruik van fossiele brandstoffen’, zo schrijft Scheuer. ‘Maar in de Glasgow-verklaring ontbreekt bijvoorbeeld het gebruik van synthetische brandstoffen. Hernieuwbare e-fuels, die ook in een verbrandingsmotor gebruikt kunnen worden.’

Behalve Duitsland zagen ook truckbouwerslanden Frankrijk, Zweden, Italië en de Verenigde Staten weinig in toetreding tot de coalitie. Grote afwezige is verder China. Ook tekende slechts een handvol fabrikanten mee.

Zorgen

Milieuorganisaties reageren teleurgesteld op het gebrek aan steun voor de verklaring. Onder meer Greenpeace en de ngo Transport & Environment hebben laten weten zich daarover zorgen te maken.

De Glasgowverklaring komt in grote lijnen overeen met al bestaande EU-plannen om de verkoop van nieuwe CO2-producerende voertuigen tegen 2035 te verbieden. Klimaatcommissaris Frans Timmermans kondigde dat voorstel afgelopen zomer aan onderdeel van het ‘Fit for 55’-klimaatpakket, dat op dit moment nog wordt besproken in Brussel.

Lees ook: ‘Coalitie-akkoord’ e-truck is papieren tijger

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Duitsland hekelt ontbreken e-fuels in COP26-verklaring | NT

Duitsland hekelt ontbreken e-fuels in COP26-verklaring

Klimaattop

De belofte door een aantal landen om de verkoop van dieseltrucks in 2040 stop te zetten, krijgt lang niet overal de handen op elkaar. Duitsland wijst het gebrek aan ruimte voor duurzame, synthetische brandstoffen.

Onder aanvoering van Nederland tekenden dertien landen op de COP26-klimaattop in Glasgow de verklaring, maar op lijst ontbreken veel grote landen.

Op Twitter hekelt de Duitse transportminister Andreas Scheuer de gekozen aanpak. Hij schrijft graag te willen werken aan emissievrij vervoer, maar volgens de Duitse regering ligt de nadruk in de verklaring te veel op de middelen en te weinig op het doel.

Synthetische brandstoffen

‘In 2035 moet er inderdaad een einde komen aan het gebruik van fossiele brandstoffen’, zo schrijft Scheuer. ‘Maar in de Glasgow-verklaring ontbreekt bijvoorbeeld het gebruik van synthetische brandstoffen. Hernieuwbare e-fuels, die ook in een verbrandingsmotor gebruikt kunnen worden.’

Behalve Duitsland zagen ook truckbouwerslanden Frankrijk, Zweden, Italië en de Verenigde Staten weinig in toetreding tot de coalitie. Grote afwezige is verder China. Ook tekende slechts een handvol fabrikanten mee.

Zorgen

Milieuorganisaties reageren teleurgesteld op het gebrek aan steun voor de verklaring. Onder meer Greenpeace en de ngo Transport & Environment hebben laten weten zich daarover zorgen te maken.

De Glasgowverklaring komt in grote lijnen overeen met al bestaande EU-plannen om de verkoop van nieuwe CO2-producerende voertuigen tegen 2035 te verbieden. Klimaatcommissaris Frans Timmermans kondigde dat voorstel afgelopen zomer aan onderdeel van het ‘Fit for 55’-klimaatpakket, dat op dit moment nog wordt besproken in Brussel.

Lees ook: ‘Coalitie-akkoord’ e-truck is papieren tijger

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement