Het is begrijpelijk dat beroepschauffeurs zich inmiddels een speelbal voelen van het coronabeleid. Als geen ander zagen zij de afgelopen anderhalf jaar door de vele beperkingen hun eerste levensbehoeften op het spel komen te staan. Het ging daarbij niet alleen om gesloten eetgelegenheden en tank­stations, maar ook om de soms waardeloze behandeling op laad- en loslocaties. Des te wranger is dit leed als je bedenkt dat coronabesmettingen op dat soort plekken niet of nauwelijks voorkomen.

Het kabinet mikt met zijn coronabeleid op zowel directe als indirecte effecten. Een voorbeeld van de laatste categorie is de sluiting van de scholen, vlak voor de kerstvakantie vorig jaar. Minister De Jonge gaf destijds schoorvoetend toe dat hij de noodgedwongen thuisblijvende kinderen zag als een middel om ook hun ouders aan huis gekluisterd te houden. Het is betreurenswaardig dat het kabinet tot nu toe niet dezelfde aandacht heeft gehad voor de juist negatieve bijeffecten in de maatregelenmix. De generiek afgekondigde horecasluitingen maakten dat beroepschauffeurs verstoken bleven van zoiets basaals als een warme maaltijd of een douche. Gelukkig is die fout nu rechtgezet.

De verwarring na de coronapersconferentie vrijdag was groot. Pas na veel vragen en aandringen verschafte het ministerie deze week wat meer duidelijkheid over de wegrestaurants. Bij het ter perse gaan van deze krant was op de website van de Rijksoverheid nog altijd niet te vinden hoe het nu precies zit. Ook een visie op de nieuwe steunpakketten voor het bedrijfsleven bleef onnodig lang uit. Het is weliswaar begrijpelijk dat het maatregelenpakket door de razendsnel oplopende coronacijfers met stoom en kokend water tot stand is gekomen, maar toch mogen we van het kabinet meer voorwerk en een veel duidelijkere prioriteitstelling verwachten.

Het huidige maatregelenpakket loopt tot 4 december, maar gezien de almaar oplopende besmettingscijfers is versoepeling vanaf die datum bepaald nog geen vanzelfsprekendheid. Zelfs als het in de toekomst mocht komen tot aanvullende coronamaatregelen, zal de positie van de beroepschauffeur onderwerp van gesprek moeten blijven in het Catshuisberaad. Het rücksichtslos sluiten van de voorzieningen voor primaire levens­behoeften van truckers mag nooit een optie zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding