Fonds Nedcargo-eigenaren met 40 miljoen euro op overnamejacht

LPP

Het investeringsfonds Logistics Platform Partners (LPP) van de eigenaren van logistiek dienstverlener Nedcargo heeft 40 miljoen euro bijeengebracht om overnames te doen in de logistieke sector.

Het startkapitaal van LPP is ingebracht door Nedcargo-directeuren Diederik Jan Antvelink en Roderick de la Houssaye, Van Uden Holding en de broer van Antvelink Gert-Jan. De la Houssaye en de gebroeders Antvelink vormen ook het management van het fonds.

Het geld is onder meer afkomstig van de verkoop van de binnenvaarttak van Nedcargo in 2018. De eigenaren hielden hier naar eigen zeggen 22 miljoen euro aan over. Een ander deel is afkomstig van herfinanciering na de verzelfstandiging van Nedcargo Logistics Group. Verder koopt Gert-Jan Antvelink zich voor 10% in in het fonds, zo laat zijn broer weten. LPP heeft daarnaast afspraken met verschillende Nederlandse banken om het investeringsbudget in de toekomst verder uit te bouwen.

LPP is de eerste partij die geld bijeenbrengt om logistieke bedrijven in het middensegment aan te kopen, claimt Diederik Jan Antvelink. ‘Dit is het moment om in te spelen op de consolidatie in de markt, in plaats van af te wachten tot alle bedrijven worden overgenomen door buitenlandse partijen. Het is mijn broer geweest die ons heeft uitgedaagd om groter te denken en niet alleen vanuit Nedcargo overnames te doen.’

Ten minste drie overnames in 2022

Antvelink laat weten dat de eerste gesprekken met overnamekandidaten al lopen. Hij verwacht dat LPP tot eind 2022 ten minste drie bedrijven zal overnemen. ‘We mikken op gezonde familiebedrijven met een mooie klantenkring die opvolgingsproblemen hebben of onvoldoende middelen om de grote investeringen te doen die de komende jaren nodig zijn.’

LPP wil bedrijven overnemen en die vervolgens onder de eigen vlag door laten gaan. ‘We zijn op zoek naar goedlopende en goed geleide ondernemingen die als ‘platformbedrijven’ kunnen functioneren’, zegt Antvelink. ‘Deze gaan door onder eigen naam en specialiseren, digitaliseren en verduurzamen. Als onderdeel van de groep profiteren ze van schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de inkoop van materieel, brandstof en automatisering.’

De volgende stap is volgens LPP om onder de platformbedrijven kleinere bedrijven te hangen. Die kunnen op den duur opgaan in de platformbedrijven. Verder wil LPP investeren in innovatieve startups en scale-ups die bijdragen aan de modernisering van de logistiek.

België

LPP mikt daarbij ook op overnames in België, zegt Antvelink. ‘Ons netwerk is daar helaas niet zo groot als in Nederland. We zullen daar dus extra tijd aan moeten besteden, willen we daar ook kunnen scoren.’

Diederik Jan Antvelink en Roderick de la Houssaye droegen eerder dit jaar de dagelijkse leiding over de logistieke activiteiten van Nedcargo over aan de nieuwe ceo Jurgen Mook. De beide eigenaren wilden meer tijd vrijmaken om te investeren in de groei van het bedrijf, zeiden ze toen.

Nedcargo noteerde in 2020 een omzet van 100 miljoen euro (-8%). De Rotterdamse wegvervoerder, die zich vooral richt op de levensmiddelendistributie, maakte eind vorig jaar bekend snel te willen doorgroeien naar een omzet van 200 miljoen. Nedcargo nam afgelopen zomer al de Friese vervoerder Portena Logistiek uit Heerenveen over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Fonds Nedcargo-eigenaren met 40 miljoen euro op overnamejacht | NT

Fonds Nedcargo-eigenaren met 40 miljoen euro op overnamejacht

LPP

Het investeringsfonds Logistics Platform Partners (LPP) van de eigenaren van logistiek dienstverlener Nedcargo heeft 40 miljoen euro bijeengebracht om overnames te doen in de logistieke sector.

Het startkapitaal van LPP is ingebracht door Nedcargo-directeuren Diederik Jan Antvelink en Roderick de la Houssaye, Van Uden Holding en de broer van Antvelink Gert-Jan. De la Houssaye en de gebroeders Antvelink vormen ook het management van het fonds.

Het geld is onder meer afkomstig van de verkoop van de binnenvaarttak van Nedcargo in 2018. De eigenaren hielden hier naar eigen zeggen 22 miljoen euro aan over. Een ander deel is afkomstig van herfinanciering na de verzelfstandiging van Nedcargo Logistics Group. Verder koopt Gert-Jan Antvelink zich voor 10% in in het fonds, zo laat zijn broer weten. LPP heeft daarnaast afspraken met verschillende Nederlandse banken om het investeringsbudget in de toekomst verder uit te bouwen.

LPP is de eerste partij die geld bijeenbrengt om logistieke bedrijven in het middensegment aan te kopen, claimt Diederik Jan Antvelink. ‘Dit is het moment om in te spelen op de consolidatie in de markt, in plaats van af te wachten tot alle bedrijven worden overgenomen door buitenlandse partijen. Het is mijn broer geweest die ons heeft uitgedaagd om groter te denken en niet alleen vanuit Nedcargo overnames te doen.’

Ten minste drie overnames in 2022

Antvelink laat weten dat de eerste gesprekken met overnamekandidaten al lopen. Hij verwacht dat LPP tot eind 2022 ten minste drie bedrijven zal overnemen. ‘We mikken op gezonde familiebedrijven met een mooie klantenkring die opvolgingsproblemen hebben of onvoldoende middelen om de grote investeringen te doen die de komende jaren nodig zijn.’

LPP wil bedrijven overnemen en die vervolgens onder de eigen vlag door laten gaan. ‘We zijn op zoek naar goedlopende en goed geleide ondernemingen die als ‘platformbedrijven’ kunnen functioneren’, zegt Antvelink. ‘Deze gaan door onder eigen naam en specialiseren, digitaliseren en verduurzamen. Als onderdeel van de groep profiteren ze van schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de inkoop van materieel, brandstof en automatisering.’

De volgende stap is volgens LPP om onder de platformbedrijven kleinere bedrijven te hangen. Die kunnen op den duur opgaan in de platformbedrijven. Verder wil LPP investeren in innovatieve startups en scale-ups die bijdragen aan de modernisering van de logistiek.

België

LPP mikt daarbij ook op overnames in België, zegt Antvelink. ‘Ons netwerk is daar helaas niet zo groot als in Nederland. We zullen daar dus extra tijd aan moeten besteden, willen we daar ook kunnen scoren.’

Diederik Jan Antvelink en Roderick de la Houssaye droegen eerder dit jaar de dagelijkse leiding over de logistieke activiteiten van Nedcargo over aan de nieuwe ceo Jurgen Mook. De beide eigenaren wilden meer tijd vrijmaken om te investeren in de groei van het bedrijf, zeiden ze toen.

Nedcargo noteerde in 2020 een omzet van 100 miljoen euro (-8%). De Rotterdamse wegvervoerder, die zich vooral richt op de levensmiddelendistributie, maakte eind vorig jaar bekend snel te willen doorgroeien naar een omzet van 200 miljoen. Nedcargo nam afgelopen zomer al de Friese vervoerder Portena Logistiek uit Heerenveen over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding