De maatregelen gaan als het aan de Commissie ligt gelden voor transportondernemingen die actief zijn in landtransport, luchtvaart, binnenvaart en zeevaart. Het gaat niet alleen om bedrijven die actief zijn in het personenvervoer, maar zeker ook het goederentransport, benadrukt Brussel.

Bedrijven die op de zwarte lijst terecht komen, kunnen te maken krijgen met beperkingen van de toegang tot de Europese markt, de opschorting van exploitatievergunningen of het ontnemen van het recht om bij te tanken of onderhoud te laten uitvoeren binnen de EU en een verbod om het grondgebied van de EU te doorkruisen of over te vliegen, technische stops te maken of havens van de EU aan te lopen.

Evenredig

‘De maatregelen moeten evenredig zijn en geval per geval worden vastgesteld’, zegt de Commissie in een toelichting. In de praktijk zullen vervoerders waar vaker migranten in de laadruimte zijn aangetroffen, sancties opgelegd krijgen. Wel krijgen die bedrijven de mogelijkheid om zich te verweren.

Aanleiding voor de maatregelen is de spanning tussen de EU en Belarus over het grote aantal migranten dat de regering in Minsk naar de grens met Polen heeft gehaald. Belarus houdt hen voor dat ze vanuit het land kunnen doorreizen naar de EU.

Pressiemiddel

De Belarussische president Aleksandr Loekasjenko gebruikt de migrantenstroom uit onder meer Irak als pressiemiddel tegen de EU. Volgens Brussel leunt hij daarbij zwaar op ‘de bewuste of onbewuste medewerking van bepaalde transportondernemingen met de uitbuiting van mensen, met als gevolg een hoge humanitaire tol en ernstige problemen met de veiligheid aan de buitengrenzen van de EU en de stabiliteit in de regio.’

‘Pogingen om de EU te destabiliseren door de instrumentalisering van mensen zijn tot mislukken gedoemd’, zei Commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag in toelichting. ‘De EU is eensgezind en treft verschillende maatregelen om de situatie aan de buitengrenzen van de EU met Wit-Rusland op te lossen. Wij zullen nooit aanvaarden dat mensen uitgebuit worden voor politieke doeleinden.’

Goedkeuring

De verordening moet nog worden goedgekeurd door de EU-lidstaten en het Europese Parlement. Von der Leyen riep het parlement dinsdag op om het voorstel ‘zo spoedig mogelijk’ goed te keuren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding