Tirol voert al ruim 15 jaar een actief anti-transit beleid, met rijverboden die het vrachtverkeer over de Brenner-route ernstig belemmeren. Ook is er een sectoraal rijverbod, waardoor bepaalde goederen verplicht op de trein moeten. Dit rijverbod wil Tirol in januari 2022 aanscherpen, door alleen Euro-VI-voertuigen toe te laten met een eerste toelating vanaf januari 2020.

Volgens Elmer de Bruin, international affairs manager bij TLN, is ‘de maat vol’. Hij wijst op twee uitspraken van het Europese Hof dat het sectorale rijverbod strijdig is met EU-wetgeving. Maar Tirol gaat volgens hem gewoon door. ‘Wij eisen dat de Europese Commissie haar rol als ‘hoeder van EU-verdragen’ eindelijk oppakt en een inbreukprocedure tegen Oostenrijk start.’

Blokafhandeling

Tirol hanteert het zogenaamde blokafhandelingsprincipe, waardoor voertuigen mondjesmaat worden doorgelaten. Die opstapeling van maatregelen en rijverboden leidt niet alleen tot ergernis en inefficiëntie bij vervoerders, maar ook tot grote opstoppingen en verstoringen in de keten, waarschuwt TLN.

Aan de Duits-Oostenrijkse grens stonden er verschillende keren tot wel 70 kilometer file, constateert De Bruin. ‘Chauffeurs hebben daardoor tot wel tien uur stil gestaan. Zonder sanitaire voorzieningen, eten of drinken. Ook meldden verschillende industriële bedrijven een productiestop, vanwege de aanhoudende verstoringen in de supply chain.’

Chauffeurs

Bedrijven hebben volgens TLN steeds meer moeite om chauffeurs te vinden die bereid zijn om de Brenner-route te rijden. Bovendien is er te weinig capaciteit om al het vervoer te verschuiven naar het spoor. De spoorverbinding die daar een einde aan moet maken, de Brenner basistunnel, is naar verwachting pas in 2032 klaar voor gebruik.

Daarom zijn nu oplossingen nodig, benadrukken de opstellers van de brandbrief. ‘De commissie staat passief aan de zijlijn, terwijl Tirol al jarenlang Europese wetgeving aan zijn laars lapt’, zegt De Bruin. ‘Met enorme gevolgen voor vervoerders en de hele logistieke keten. Om erger te voorkomen moet de EU nu ingrijpen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding