Emissievrije trucks hoeven in haven Göteborg niet meer in de rij

Verduurzaming

Twee terminals in de haven van Göteborg geven batterij-elektrische en watertstoftrucks in het nieuwe jaar voorrang op andere voertuigen.

Het gaat om de terminal van Stena Lines, voor de overtocht naar Kiel, en de Göteborgse RoRo-terminal. Samen zijn deze goed een half miljoen vrachtwagenbewegingen per jaar.

Uitstootloze vrachtwagens mogen per 1 januari de wachtrijen voor deze terminals omzeilen. Bij het binnenrijden van de terminals worden zij rechtstreeks naar het schip of naar speciale laad- en losruimtes geleid.

Kortere doorlooptijden

De efficientievoordelen zijn onderdeel van het duurzaamheidsproject ‘Green Priority’ van bedrijven in de Zweedse haven. De operators willen zo de overstap naar het gebruik van emissievrije vrachtwagens in de haven versnellen. Volgens de terminaloperators is het daarbij niet meer dan eerlijk dat transportbedrijven die investeren in elektrisch aangedreven vrachtwagens, worden beloond met kortere doorlooptijden.

Maria Franksen, ceo van Göteborg RoRo Terminal: ‘Hoewel de transitie van de transportsector als geheel veel meer tijd en inspanning zal vergen, hebben we met Green Priority een laagdrempelig concept dat een belangrijke stap op weg is.’

CO2-reductie

Naast de havenautoriteit en Stena Line zijn ook Volvo Group en Scania bij het project betrokken. De partijen willen de havengerelateerde CO2-uitstoot tegen 2030 met 70% verminderen.

De haven van Göteborg is de grootste haven van Scandinavië. Ongeveer 30% van de Zweedse binnenlandse en buitenlandse handel gaat via de haven van Göteborg en ongeveer 50% van al het containervervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Emissievrije trucks hoeven in haven Göteborg niet meer in de rij | NT

Emissievrije trucks hoeven in haven Göteborg niet meer in de rij

Verduurzaming

Twee terminals in de haven van Göteborg geven batterij-elektrische en watertstoftrucks in het nieuwe jaar voorrang op andere voertuigen.

Het gaat om de terminal van Stena Lines, voor de overtocht naar Kiel, en de Göteborgse RoRo-terminal. Samen zijn deze goed een half miljoen vrachtwagenbewegingen per jaar.

Uitstootloze vrachtwagens mogen per 1 januari de wachtrijen voor deze terminals omzeilen. Bij het binnenrijden van de terminals worden zij rechtstreeks naar het schip of naar speciale laad- en losruimtes geleid.

Kortere doorlooptijden

De efficientievoordelen zijn onderdeel van het duurzaamheidsproject ‘Green Priority’ van bedrijven in de Zweedse haven. De operators willen zo de overstap naar het gebruik van emissievrije vrachtwagens in de haven versnellen. Volgens de terminaloperators is het daarbij niet meer dan eerlijk dat transportbedrijven die investeren in elektrisch aangedreven vrachtwagens, worden beloond met kortere doorlooptijden.

Maria Franksen, ceo van Göteborg RoRo Terminal: ‘Hoewel de transitie van de transportsector als geheel veel meer tijd en inspanning zal vergen, hebben we met Green Priority een laagdrempelig concept dat een belangrijke stap op weg is.’

CO2-reductie

Naast de havenautoriteit en Stena Line zijn ook Volvo Group en Scania bij het project betrokken. De partijen willen de havengerelateerde CO2-uitstoot tegen 2030 met 70% verminderen.

De haven van Göteborg is de grootste haven van Scandinavië. Ongeveer 30% van de Zweedse binnenlandse en buitenlandse handel gaat via de haven van Göteborg en ongeveer 50% van al het containervervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement