Een op vijf vrachtwagens rijdt leeg

Eurostat

In Europa wordt 20% van alle vrachtwagenkilometers uitgevoerd door lege voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat over 2020.

Vooral in het binnenlandse vervoer rapporteren de Europese lidstaten veel lege voertuigkilometers (24%), terwijl in het internationale vervoer slechts 13% van alle trucks leeg is. Binnenlandse ritten zijn korter waardoor het vaak moeilijker of niet de moeite waard is om voor retourritten lading te vinden.

Het hoogste percentage lege ritten werd opgetekend in Cyprus, waar bijna de helft van de vrachtwagens leeg rijdt. Eurostat wijst erop dat het grootste deel van het vrachtverkeer op het eiland gericht is op de distributie van geïmporteerde goederen uit de havens en op bouwverkeer. Beide segmenten worden gekenmerkt door eenrichtingsverkeer voor transporten.

Ook trucks in Oostenrijk en Ierland (beide 34%) rijden vaak leeg. De beste bezettingsgraad werd gemeld in België (slechts 6% lege ritten) en Denemarken (8%).

In het nationaal vervoer waren Cyprus (45%) en Griekenland (40%) de koplopers in lege ritten. Voor het internationale transport zijn Luxemburg (24%), Oostenrijk (23%) en Nederland (21%) de uitschieters. ‘Dit laat zien hoe belangrijk het is om ladingen te vinden voor retourritten’, schrijven de analisten van Eurostat.

Terugkeerplicht

De verwachting is dat het aantal lege vrachtwagenkilometers in het komende jaar fors zal toenemen. Vanaf februari moeten vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar hun land van registratie, of ze nu een lading hebben om te vervoeren of niet. Uit een doorrekening bleek eerder dat deze maatregel uit het Mobiliteitspakket goed is voor bijna 3 miljoen extra vrachtwagenkilometers. Ook worden de cabotageregels aangescherpt.

Sinds de publicatie van het Mobiliteitspakket zorgt de terugkeerplicht voor veel weerstand bij vooral Oost-Europese landen. Afgelopen najaar pleitte ook TLN voor uitstel vanwege een gebrek aan handhaving.

Ook Brussel zelf is niet gelukkig met de negatieve bijeffecten van de maatregelen, die bedoeld zijn om de werkomstandigheden voor chauffeurs te verbeteren. Het omstreden onderdeel van het Mobiliteitspakket is echter nog altijd niet van tafel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Een op vijf vrachtwagens rijdt leeg | NT

Een op vijf vrachtwagens rijdt leeg

Eurostat

In Europa wordt 20% van alle vrachtwagenkilometers uitgevoerd door lege voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat over 2020.

Vooral in het binnenlandse vervoer rapporteren de Europese lidstaten veel lege voertuigkilometers (24%), terwijl in het internationale vervoer slechts 13% van alle trucks leeg is. Binnenlandse ritten zijn korter waardoor het vaak moeilijker of niet de moeite waard is om voor retourritten lading te vinden.

Het hoogste percentage lege ritten werd opgetekend in Cyprus, waar bijna de helft van de vrachtwagens leeg rijdt. Eurostat wijst erop dat het grootste deel van het vrachtverkeer op het eiland gericht is op de distributie van geïmporteerde goederen uit de havens en op bouwverkeer. Beide segmenten worden gekenmerkt door eenrichtingsverkeer voor transporten.

Ook trucks in Oostenrijk en Ierland (beide 34%) rijden vaak leeg. De beste bezettingsgraad werd gemeld in België (slechts 6% lege ritten) en Denemarken (8%).

In het nationaal vervoer waren Cyprus (45%) en Griekenland (40%) de koplopers in lege ritten. Voor het internationale transport zijn Luxemburg (24%), Oostenrijk (23%) en Nederland (21%) de uitschieters. ‘Dit laat zien hoe belangrijk het is om ladingen te vinden voor retourritten’, schrijven de analisten van Eurostat.

Terugkeerplicht

De verwachting is dat het aantal lege vrachtwagenkilometers in het komende jaar fors zal toenemen. Vanaf februari moeten vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar hun land van registratie, of ze nu een lading hebben om te vervoeren of niet. Uit een doorrekening bleek eerder dat deze maatregel uit het Mobiliteitspakket goed is voor bijna 3 miljoen extra vrachtwagenkilometers. Ook worden de cabotageregels aangescherpt.

Sinds de publicatie van het Mobiliteitspakket zorgt de terugkeerplicht voor veel weerstand bij vooral Oost-Europese landen. Afgelopen najaar pleitte ook TLN voor uitstel vanwege een gebrek aan handhaving.

Ook Brussel zelf is niet gelukkig met de negatieve bijeffecten van de maatregelen, die bedoeld zijn om de werkomstandigheden voor chauffeurs te verbeteren. Het omstreden onderdeel van het Mobiliteitspakket is echter nog altijd niet van tafel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement