Iveco staat nu op eigen benen, debuteert op beurs in Milaan

Beurswaarde 3,9 miljard

Iveco Group staat sinds 1 januari op eigen benen. Maandag maakte de truck- en busfabrikant zijn beursdebuut in Milaan.

Iveco-ceo Gerrit Marx luidde maandagochtend symbolisch de openingsbel van de Euronext in Milaan en markeerde daarmee het moment waarop de Italiaanse vrachtwagenbouwer zich formeel heeft losgemaakt van het oude moederbedrijf CNH Industrial.

Het aandeel Iveco opende iets boven 11 euro en bleef in de eerste handelsuren rond die waarde hangen. De beurswaarde van het concern komt daarmee uit op 3,9 miljard euro.

De nieuwe Iveco Group is formeel een Nederlands bedrijf met het hoofdkantoor in het Italiaanse Turijn. De groep telt 34.000 werknemers en heeft wereldwijd de beschikking over 29 fabrieken.

CNH Industrial, dat wordt gecontroleerd door de Italiaanse miljardairsfamilie Agnelli, deed al in 2019 een poging om Iveco te verzelfstandigen. De plannen voor een beursgang belandden toen in de la door de coronacrisis.

Verkoop

Later probeerde het concern de truckbouwer te verkopen. Lang leek het Chinese FAW de voornaamste potentiële koper. CNH schoof een miljardenbod van de automobielreus echter terzijde om zich weer te concentreren op een spin-off.

Het mislukken van die verkoop komt deels op het conto van de Italiaanse regering, die de vrachtwagenproductie van Iveco voor Italië wil behouden. Rome liet daarom weten bij een eventuele overname niet te zullen aarzelen een veto uit te spreken of strikte voorwaarden op te leggen.

Onafhankelijk

Iveco volgt met de beursgang het voorbeeld van concurrent Daimler Truck, dat in december naar de beurs ging. Daarmee zijn de vier grootste truckbouwers nu onafhankelijk. Volkswagen zette zijn truckdochter Traton, het moederbedrijf van Scania en MAN, in 2019 op eigen benen. Vrachtwagenfabrikant Volvo Group opereert al veel langer als zelfstandig bedrijf.

Eerder liet de Amerikaanse kredietbeoordelaar Fitch al weten hoge verwachtingen te hebben van de spinoffs. Fitch verwacht dat zij hun winsten kunnen opvoeren tot het niveau van Volvo Group, dat al langere tijd de meest winstgevende van de vier is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Iveco staat nu op eigen benen, debuteert op beurs in Milaan | NT

Iveco staat nu op eigen benen, debuteert op beurs in Milaan

Beurswaarde 3,9 miljard

Iveco Group staat sinds 1 januari op eigen benen. Maandag maakte de truck- en busfabrikant zijn beursdebuut in Milaan.

Iveco-ceo Gerrit Marx luidde maandagochtend symbolisch de openingsbel van de Euronext in Milaan en markeerde daarmee het moment waarop de Italiaanse vrachtwagenbouwer zich formeel heeft losgemaakt van het oude moederbedrijf CNH Industrial.

Het aandeel Iveco opende iets boven 11 euro en bleef in de eerste handelsuren rond die waarde hangen. De beurswaarde van het concern komt daarmee uit op 3,9 miljard euro.

De nieuwe Iveco Group is formeel een Nederlands bedrijf met het hoofdkantoor in het Italiaanse Turijn. De groep telt 34.000 werknemers en heeft wereldwijd de beschikking over 29 fabrieken.

CNH Industrial, dat wordt gecontroleerd door de Italiaanse miljardairsfamilie Agnelli, deed al in 2019 een poging om Iveco te verzelfstandigen. De plannen voor een beursgang belandden toen in de la door de coronacrisis.

Verkoop

Later probeerde het concern de truckbouwer te verkopen. Lang leek het Chinese FAW de voornaamste potentiële koper. CNH schoof een miljardenbod van de automobielreus echter terzijde om zich weer te concentreren op een spin-off.

Het mislukken van die verkoop komt deels op het conto van de Italiaanse regering, die de vrachtwagenproductie van Iveco voor Italië wil behouden. Rome liet daarom weten bij een eventuele overname niet te zullen aarzelen een veto uit te spreken of strikte voorwaarden op te leggen.

Onafhankelijk

Iveco volgt met de beursgang het voorbeeld van concurrent Daimler Truck, dat in december naar de beurs ging. Daarmee zijn de vier grootste truckbouwers nu onafhankelijk. Volkswagen zette zijn truckdochter Traton, het moederbedrijf van Scania en MAN, in 2019 op eigen benen. Vrachtwagenfabrikant Volvo Group opereert al veel langer als zelfstandig bedrijf.

Eerder liet de Amerikaanse kredietbeoordelaar Fitch al weten hoge verwachtingen te hebben van de spinoffs. Fitch verwacht dat zij hun winsten kunnen opvoeren tot het niveau van Volvo Group, dat al langere tijd de meest winstgevende van de vier is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement