Verkopen elektrische trucks gehalveerd

Slechts 264

De verkopen van emissievrije trucks gingen in 2021 fors onderuit. Er werden slechts 264 uitstootvrije trucks op kenteken gezet. Dat is bijna een halvering ten opzichte van een jaar eerder.

Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC. In 2021 werden er in totaal 219 batterij-elektrische trucks geregistreerd en 45 waterstof-elektrisch aangedreven trucks. In 2020 waren deze categorieën samen nog goed voor 487 verkochte voertuigen.

De brancheverenigingen wijten de gekelderde verkopen aan het uitblijven van financiële ondersteuning door de overheid. ‘De daling wordt mede veroorzaakt door ondernemers die hun investering uitstellen in afwachting van de aankoopsubsidie op deze trucks’, stellen de organisaties.

Voor bestelwagens lag dit anders. In 2021 steeg het aantal batterij-elektrische en waterstofvoertuigen met ruim 89% naar 3.177 stuks in 2021. Sinds maart 2021 kunnen ondernemers gebruik maken van een aankoopsubsidie op elektrische bestelwagen (SEBA-regeling) van maximaal 5.000 euro per voertuig.

Binnen de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek is afgesproken om vanaf 2025 een groot aantal binnensteden emissievrij te bevoorraden. Tot 2030 moeten daardoor 12.000 zero-emissie trucks op de weg komen voor de bevoorrading van binnensteden.

Subsidies

De komende jaren willen ondernemers flinke aanschafpremies om het financiële gat tussen een zero-emissie truck en conventionele vrachtwagen te kunnen overbruggen. Vlak voor de afgelopen kerst werd duidelijk dat zij via de nieuwe AanZET-regeling en de bestaande MIA-subsidies ongeveer 40% van het prijsverschil vergoed kunnen krijgen.

RAI Vereniging en BOVAG stellen echter dat er meer nodig is om de elektrificatie te versnellen. De vertegenwoordigers van de autobranche hebben berekend dat bovenop de subsidies 1,2 miljard euro nodig is om zero-emissievoertuigen rendabel te maken. Ze pleiten er daarom voor om ook technieken zoals hybride en biobrandstoffen te ‘omarmen’ binnen de subsidieregelingen.

Opgeveerd

De totale vrachtwagenmarkt is in 2021 dankzij de aantrekkende economie en toenemende investeringen door ondernemers flink opgeveerd. Vorig jaar werden bijna 12.100 stuks op kenteken gezet (+8,2%).

Dit aantal had volgens RAI Vereniging en BOVAG nog hoger kunnen liggen als fabrikanten hun volledige productiecapaciteit hadden kunnen benutten. Zij werden in 2021 fors geraakt door de stagnerende toelevering van onderdelen, waaronder computerchips. Mede hierdoor viel ook het aantal registraties afgelopen december 18,6% lager uit dan een jaar eerder.

De registraties van bestelwagens lieten in de laatste maand van het jaar juist een plus van 18,4% zien en kwamen daardoor uit op 4.221. Ondanks dat ook hier de sector profiteert van meer investeringen, speelt het tekort aan onderdelen en de wereldwijde logistieke problemen de sector parten waardoor in deze branche de productie niet op volle kracht kon draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Verkopen elektrische trucks gehalveerd | NT

Verkopen elektrische trucks gehalveerd

Slechts 264

De verkopen van emissievrije trucks gingen in 2021 fors onderuit. Er werden slechts 264 uitstootvrije trucks op kenteken gezet. Dat is bijna een halvering ten opzichte van een jaar eerder.

Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC. In 2021 werden er in totaal 219 batterij-elektrische trucks geregistreerd en 45 waterstof-elektrisch aangedreven trucks. In 2020 waren deze categorieën samen nog goed voor 487 verkochte voertuigen.

De brancheverenigingen wijten de gekelderde verkopen aan het uitblijven van financiële ondersteuning door de overheid. ‘De daling wordt mede veroorzaakt door ondernemers die hun investering uitstellen in afwachting van de aankoopsubsidie op deze trucks’, stellen de organisaties.

Voor bestelwagens lag dit anders. In 2021 steeg het aantal batterij-elektrische en waterstofvoertuigen met ruim 89% naar 3.177 stuks in 2021. Sinds maart 2021 kunnen ondernemers gebruik maken van een aankoopsubsidie op elektrische bestelwagen (SEBA-regeling) van maximaal 5.000 euro per voertuig.

Binnen de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek is afgesproken om vanaf 2025 een groot aantal binnensteden emissievrij te bevoorraden. Tot 2030 moeten daardoor 12.000 zero-emissie trucks op de weg komen voor de bevoorrading van binnensteden.

Subsidies

De komende jaren willen ondernemers flinke aanschafpremies om het financiële gat tussen een zero-emissie truck en conventionele vrachtwagen te kunnen overbruggen. Vlak voor de afgelopen kerst werd duidelijk dat zij via de nieuwe AanZET-regeling en de bestaande MIA-subsidies ongeveer 40% van het prijsverschil vergoed kunnen krijgen.

RAI Vereniging en BOVAG stellen echter dat er meer nodig is om de elektrificatie te versnellen. De vertegenwoordigers van de autobranche hebben berekend dat bovenop de subsidies 1,2 miljard euro nodig is om zero-emissievoertuigen rendabel te maken. Ze pleiten er daarom voor om ook technieken zoals hybride en biobrandstoffen te ‘omarmen’ binnen de subsidieregelingen.

Opgeveerd

De totale vrachtwagenmarkt is in 2021 dankzij de aantrekkende economie en toenemende investeringen door ondernemers flink opgeveerd. Vorig jaar werden bijna 12.100 stuks op kenteken gezet (+8,2%).

Dit aantal had volgens RAI Vereniging en BOVAG nog hoger kunnen liggen als fabrikanten hun volledige productiecapaciteit hadden kunnen benutten. Zij werden in 2021 fors geraakt door de stagnerende toelevering van onderdelen, waaronder computerchips. Mede hierdoor viel ook het aantal registraties afgelopen december 18,6% lager uit dan een jaar eerder.

De registraties van bestelwagens lieten in de laatste maand van het jaar juist een plus van 18,4% zien en kwamen daardoor uit op 4.221. Ondanks dat ook hier de sector profiteert van meer investeringen, speelt het tekort aan onderdelen en de wereldwijde logistieke problemen de sector parten waardoor in deze branche de productie niet op volle kracht kon draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding