Het gaat om combinaties met twee trailers van 13,60 meter lengte. De trekker met duo-oplegger kan maximaal 134 pallets of een maximaal gewicht van 44 ton vervoeren, zo laat Dachser weten.

De twee SEC’s rijden dagelijks tussen Barcelona en Madrid. De logistieke dienstverlener zet op dat traject ook zeven conventionele trucks in.

Uitstoot

‘We hopen het gebruik van deze trekker-oplegger binnenkort uit te breiden’, zegt Celestino Silva van Dachser Iberia. ‘Door gebruik te maken van de duo-opleggers wordt de uitstoot van broeikasgassen per vervoerde kilo verminderd. Tegelijkertijd verlenen we een efficiënte service aan onze klanten.’

Dachser had voor het gebruik van de XXL-trucks wel een speciale vergunning van de wegenverkeersautoriteit nodig. In Spanje geldt een maximale lengte van 32 meter en een maximum totaalgewicht van 70 ton.

Overigens is het de vraag in hoeverre de inzet van de SEC van Dachser echt tot milieuwinst leidt. In verschillende vakmedia wordt met hoon gereageerd op de gebruikte trekker. Op de foto’s is namelijk een Iveco Eurostar te zien. Dit voertuig was in productie van 1993 tot 2003, toen Euro II en Euro III de geldende uitstootnormen voor nieuwe trucks waren.

Proefprojecten

Verschillende landen in Europa doen proeven met de Super EcoCombi. Zo besloot de Deense regering eind vorig jaar tot een pilotproject. Ook in andere Scandinavische landen wordt al met de langere trucks gereden. In Nederland zette de RDW vorig jaar een streep door een praktijkproef door zorgen over de veiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement