De actie was gericht op koeriers met kleine vrachtwagens en bestelbussen en vond plaats op het hoofdwegennet, bij depots van postbedrijven en in woonwijken.
In totaal controleerde de ILT 183 pakketbezorgers. Bij 33 voertuigen stelde de dienst in totaal 37 overtredingen vast. In zeven gevallen ontbrak de vergunning beroepsgoederenvervoer. Bij 22 pakketbezorgers beschikte het bedrijf wel over een vergunning, maar had de chauffeur daarvan niet het vereiste afschrift in het voertuig. Dit kan er volgens de ILT op duiden dat deze bedrijven meer voertuigen inzetten dan waarvoor zij een vergunning hebben. Twee pakketbezorgers reden met een zwaardere belading dan voor hun voertuig was toegestaan.
Uitbesteden
Volgens Teamleider goederenvervoer weg van de ILT Mark van der Ham was het risico op overtredingen tijdens de extra drukke decembermaand groter. ‘Postbedrijven besteden pakketbezorging veelal uit aan onderaannemers, die dit op hun beurt ook weer uitbesteden aan onderaannemers. Met deze actie wilden wij toetsen of deze onderaannemers het vervoer verrichten volgens de geldende wet- en regelgeving.’
Voor commercieel vervoer van pakketten met bestelbussen en kleine vrachtwagens moet een koeriersbedrijf in veel gevallen een vergunning beroepsgoederenvervoer hebben. Dit geldt als het voertuig een laadvermogen heeft van meer dan 500 kilo. Zelfstandige chauffeurs zonder personeel hebben zelf een vergunning beroepsgoederenvervoer nodig.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?