‘Met neus past een Formule 1-auto niet in de trailer’

interview

Dat Max Verstappen vorig jaar de eerste wereldkampioen Formule 1 met Nederlands bloed werd, na ook nog eens een heroïsche en Neerlands bloedstollende finalerace, zorgde ervoor dat de eliteracerij van iedereen in ons land aandacht kreeg. Toch weten weinigen dat er nóg een Nederlander in de Formule 1 actief is. Achter de schermen, dat wel. Ron Reinders is namelijk oprichter van Racetrailer.com, gevestigd in Vriezenveen. Een interview over zijn business én de logistieke organisatie áchter de Formule 1.

Welke raceteams gebruiken je trailers?

We leveren aan bekende Formule 1-teams als Williams en Alpine Renault en aan de families Rosberg en Magnussen. De bekendste coureur is misschien wel Ralf Schumacher, die ook op onze website racetrailer.com als ambassadeur optreedt. Maar ook in de rallysport hebben we klanten, met oud-wereldkampioen Sébastien Loeb als uithangbord. Onze trailers worden gebruikt in verschillende andere klassen, waaronder de Formule E en de DTM.

Wat is er specifiek aan een racetrailer?

Een racetrailer is voor een team veel meer dan een transportmiddel alleen, het is ook een marketinginstrument. Wij leveren een ‘asshole’-proof trailer met niet te veel tierelantijnen, maar die er wel strak uit ziet. Een trailer is zeker geen sluitstuk op de begroting, ze hebben het nodig om de auto’s te laten rijden. Het is wel een groot misverstand dat teams enorm veel geld hebben en dat het ze niet uitmaakt, je moet gewoon scherp onderhandelen. En goede service verlenen, ook buiten kantooruren. Het is een specifieke trailer. Conform de Europese richtlijnen is die 4 meter hoog, 2,55 breed en 13,60 meter lang. Daar moet je de volume uithalen, en zorgen dat alles mee kan. Onze trailers hebben allemaal een tweede dek. De auto’s staan bovenin, terwijl de rest van de spullen onderop liggen. Soms krijgen we constructietekeningen opgestuurd, dan zijn we gehouden aan een geheimhoudingsverklaring. De vraag is dan of het allemaal zal passen, vooral als het gaat om de breedte, de autolift die we gebruiken en de achterkant van de trailer.

Hoe beland je in die wereld?

Ik ben in 2008 begonnen, eerst in Hoogeveen en nu zitten we in Vriezenveen. We verhuren en verkopen trailers speciaal voor raceteams. Ik heb jarenlang in de autobranche gewerkt, maar wilde ooit zelfstandig ondernemer worden. Die kans kreeg ik op een gegeven moment. Ik vond een producent in Engeland die mijn racetrailers bouwde en in het begin was het vaak in de stromende regens de circuits langs gaan. Eerst werd ik uitgelachen, maar dan gunnen een paar mensen je de handel en kom je ertussen. Eerst in de verhuur, toen ik ook nog parttime bij een baas werkte, en later kwam de verkoop erbij.

De logistiek in de Formule 1 lijkt me best ingewikkeld. 

Als je het bij de trailers houdt: de neus van de auto wordt er afgehaald, want anders is de auto te lang. Komend seizoen komen er compleet nieuwe Formule 1-auto’s, maar die passen er nog steeds gewoon in. Als het inclusief banden te breed wordt, doen ze er travel wheels onder, hele smalle banden. Een soort thuisbrengers. Een Formule 1-team heeft vijf sets pitchinrichtingen, die ze de hele wereld rond sturen. Alles wat je op de televisie ziet, daarvan zijn er dus vijf. Van pitwalls tot gereedschapskisten. Het is een misverstand dat de racetrailers ook meegaan als ze overzee gaan. Bijna alle vracht gaat via de boot, maar de auto’s gaan per vliegtuig in speciale kratten. Dat wordt allemaal centraal geregeld. Bedenk wel dat een Formule 1-wagen ongeveer 5 miljoen euro per stuk kost en dat zonder motor, dus dat moet goed geregeld worden.

Hoeveel trailers gebruikt één team?

De regel is dat er achter de pitbox maar drie trailers mogen staan. Dat geldt voor ieder team. Die worden gereden door zes chauffeurs, twee per trekker. Die worden allemaal ingehuurd, ze zijn niet 100% in dienst bij de teams. Ze werken voor speciale bedrijven, die ook weer klant zijn bij ons. Dan heb je ook nog speciale trailers waar materiaal in gaat, daar zitten ook weer twee chauffeurs op. En tenslotte het hospitality-gedeelte. Het oude Red Bull-station bestond uit 36 trucks voor alleen hospitality, dat is dus best een grote vloot. De opbouw op het circuit gebeurt door externe partijen, dat is een enorm logistiek proces. De schatting is dat er tussen de twaalf en zestien miljoen per jaar wordt betaald aan de logistiek. De trailers uit Europa blijven alleen in Europa, in Amerika en Australië werken ze met lokale leveranciers. Dat kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld de DTM. Die teams bestaan uit drie trailers maximaal, en ook maar één set. Maar die racen natuurlijk ook niet over de hele wereld.

Is er veel concurrentie?

Wij zijn denk ik een van de enige bedrijven die uitsluitend op de racerij zijn gericht. We hebben een kleine twintig concurrenten in Europa, maar die bedrijven doen meer dan alleen racetrailers. Ze doen bijvoorbeeld ook mobiele winkels, of koeltrailers. Wij zijn liever specialist dan generalist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Met neus past een Formule 1-auto niet in de trailer’ | NT

‘Met neus past een Formule 1-auto niet in de trailer’

interview

Dat Max Verstappen vorig jaar de eerste wereldkampioen Formule 1 met Nederlands bloed werd, na ook nog eens een heroïsche en Neerlands bloedstollende finalerace, zorgde ervoor dat de eliteracerij van iedereen in ons land aandacht kreeg. Toch weten weinigen dat er nóg een Nederlander in de Formule 1 actief is. Achter de schermen, dat wel. Ron Reinders is namelijk oprichter van Racetrailer.com, gevestigd in Vriezenveen. Een interview over zijn business én de logistieke organisatie áchter de Formule 1.

Welke raceteams gebruiken je trailers?

We leveren aan bekende Formule 1-teams als Williams en Alpine Renault en aan de families Rosberg en Magnussen. De bekendste coureur is misschien wel Ralf Schumacher, die ook op onze website racetrailer.com als ambassadeur optreedt. Maar ook in de rallysport hebben we klanten, met oud-wereldkampioen Sébastien Loeb als uithangbord. Onze trailers worden gebruikt in verschillende andere klassen, waaronder de Formule E en de DTM.

Wat is er specifiek aan een racetrailer?

Een racetrailer is voor een team veel meer dan een transportmiddel alleen, het is ook een marketinginstrument. Wij leveren een ‘asshole’-proof trailer met niet te veel tierelantijnen, maar die er wel strak uit ziet. Een trailer is zeker geen sluitstuk op de begroting, ze hebben het nodig om de auto’s te laten rijden. Het is wel een groot misverstand dat teams enorm veel geld hebben en dat het ze niet uitmaakt, je moet gewoon scherp onderhandelen. En goede service verlenen, ook buiten kantooruren. Het is een specifieke trailer. Conform de Europese richtlijnen is die 4 meter hoog, 2,55 breed en 13,60 meter lang. Daar moet je de volume uithalen, en zorgen dat alles mee kan. Onze trailers hebben allemaal een tweede dek. De auto’s staan bovenin, terwijl de rest van de spullen onderop liggen. Soms krijgen we constructietekeningen opgestuurd, dan zijn we gehouden aan een geheimhoudingsverklaring. De vraag is dan of het allemaal zal passen, vooral als het gaat om de breedte, de autolift die we gebruiken en de achterkant van de trailer.

Hoe beland je in die wereld?

Ik ben in 2008 begonnen, eerst in Hoogeveen en nu zitten we in Vriezenveen. We verhuren en verkopen trailers speciaal voor raceteams. Ik heb jarenlang in de autobranche gewerkt, maar wilde ooit zelfstandig ondernemer worden. Die kans kreeg ik op een gegeven moment. Ik vond een producent in Engeland die mijn racetrailers bouwde en in het begin was het vaak in de stromende regens de circuits langs gaan. Eerst werd ik uitgelachen, maar dan gunnen een paar mensen je de handel en kom je ertussen. Eerst in de verhuur, toen ik ook nog parttime bij een baas werkte, en later kwam de verkoop erbij.

De logistiek in de Formule 1 lijkt me best ingewikkeld. 

Als je het bij de trailers houdt: de neus van de auto wordt er afgehaald, want anders is de auto te lang. Komend seizoen komen er compleet nieuwe Formule 1-auto’s, maar die passen er nog steeds gewoon in. Als het inclusief banden te breed wordt, doen ze er travel wheels onder, hele smalle banden. Een soort thuisbrengers. Een Formule 1-team heeft vijf sets pitchinrichtingen, die ze de hele wereld rond sturen. Alles wat je op de televisie ziet, daarvan zijn er dus vijf. Van pitwalls tot gereedschapskisten. Het is een misverstand dat de racetrailers ook meegaan als ze overzee gaan. Bijna alle vracht gaat via de boot, maar de auto’s gaan per vliegtuig in speciale kratten. Dat wordt allemaal centraal geregeld. Bedenk wel dat een Formule 1-wagen ongeveer 5 miljoen euro per stuk kost en dat zonder motor, dus dat moet goed geregeld worden.

Hoeveel trailers gebruikt één team?

De regel is dat er achter de pitbox maar drie trailers mogen staan. Dat geldt voor ieder team. Die worden gereden door zes chauffeurs, twee per trekker. Die worden allemaal ingehuurd, ze zijn niet 100% in dienst bij de teams. Ze werken voor speciale bedrijven, die ook weer klant zijn bij ons. Dan heb je ook nog speciale trailers waar materiaal in gaat, daar zitten ook weer twee chauffeurs op. En tenslotte het hospitality-gedeelte. Het oude Red Bull-station bestond uit 36 trucks voor alleen hospitality, dat is dus best een grote vloot. De opbouw op het circuit gebeurt door externe partijen, dat is een enorm logistiek proces. De schatting is dat er tussen de twaalf en zestien miljoen per jaar wordt betaald aan de logistiek. De trailers uit Europa blijven alleen in Europa, in Amerika en Australië werken ze met lokale leveranciers. Dat kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld de DTM. Die teams bestaan uit drie trailers maximaal, en ook maar één set. Maar die racen natuurlijk ook niet over de hele wereld.

Is er veel concurrentie?

Wij zijn denk ik een van de enige bedrijven die uitsluitend op de racerij zijn gericht. We hebben een kleine twintig concurrenten in Europa, maar die bedrijven doen meer dan alleen racetrailers. Ze doen bijvoorbeeld ook mobiele winkels, of koeltrailers. Wij zijn liever specialist dan generalist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement