Chaos dreigt door verplichte tachostop bij grens

Mobiliteitspakket

Vanaf 2 februari moeten truckers bij of direct na de grens stoppen om de grenspassage handmatig in te voeren in de tachograaf. TLN waarschuwt voor chaos bij grensovergangen. De voor de maatregel benodigde parkeerruimte is er eenvoudigweg niet, stelt de branchevereniging.

De nieuwe tachograafeisen zijn onderdeel van het EU-Mobiliteitspakket, waarvan in februari een tweede serie maatregelen van kracht wordt. Vanaf dan wordt de tachograaf in de hele EU ook gebruikt om te controleren wanneer een chauffeur in het buitenland rijdt.

TLN  heeft becijferd dat dagelijks ongeveer 96.000 vrachtwagens de Nederlandse grens passeren. Alleen bij de A67 bij Venlo gaat het al om 14.000 vrachtwagens per dag. Als die straks allemaal bij de grens of dezelfde rustplaats of tankstation vlak na de grens moeten stoppen, lopen de parkeerplaatsen binnen de kortste keren vol. De transportkoepel waarschuwt daarom voor onveilige verkeerssituaties en opstoppingen.

Stil op de vluchtstrook

Volgens TLN kost het invoeren van een landcode, samen met het op- en afrijden van de parkeerplaats, ongeveer vijf minuten. Het ligt echter voor de hand om deze tachograafstop te benutten voor een verplichte pauze, waardoor de problemen nog groter worden. ‘Als alle chauffeurs zich daadwerkelijk aan de nieuwe regels houden, zullen zij mogelijk ook stil gaan staan op een vluchtstrook, of in- of uitvoegstrook’, waarschuwt TLN.

Truckers die de verplichte tachostop overslaan kunnen bij controles een boete tegemoet zien. Deze overtreding telt mee in het Erru-register, het ‘strafblad’ voor transportondernemers, waardoor vervoerders zelfs het risico lopen hun vergunning kwijt te raken. ‘Het is op dit moment nog volstrekt onduidelijk hoe streng handhavers zullen zijn voor chauffeurs die een volle parkeerplaats uit veiligheidsoverwegingen voorbijrijden en op een later moment de landcode invoeren’, meldt TLN.

CO2-uitstoot

Daarnaast leidt de maatregel volgens de branchevereniging tot een hogere CO2-uitstoot. Een vrachtwagen verbruikt ongeveer een liter diesel om vanuit stilstand op te trekken naar 80 kilometer per uur. Dat extra brandstofverbruik is volgens de club goed voor 3,2 kilo CO2.

TLN roept de Europese Commissie op om de tachograafregels aan te passen zodat chauffeurs bij de eerste geplande of feitelijke stop de landcode kunnen invoeren. De verplichte stop vervalt overigens vanzelf in 2025. Alle internationaal opererende vervoerders moeten dan een nieuwe versie van de slimme tachograaf gebruiken, die grensovergangen automatisch registreert.

Onder vuur

Het EU-Mobiliteitspakket ligt al langer onder vuur. Brancheorganisaties en transportbedrijven hekelen de ondoordachtheid van een aantal van de maatregelen. Zo wordt in februari ook de terugkeerplicht voor trucks van kracht. Vervoerders moeten hun vrachtwagens dan elke acht weken naar het land van registratie terugrijden, met alle kosten en emissies van dien. Dit staat volgens de tegenstanders haaks op de duurzaamheidsdoelstellingen van Brussel zelf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Chaos dreigt door verplichte tachostop bij grens | NT

Chaos dreigt door verplichte tachostop bij grens

Mobiliteitspakket

Vanaf 2 februari moeten truckers bij of direct na de grens stoppen om de grenspassage handmatig in te voeren in de tachograaf. TLN waarschuwt voor chaos bij grensovergangen. De voor de maatregel benodigde parkeerruimte is er eenvoudigweg niet, stelt de branchevereniging.

De nieuwe tachograafeisen zijn onderdeel van het EU-Mobiliteitspakket, waarvan in februari een tweede serie maatregelen van kracht wordt. Vanaf dan wordt de tachograaf in de hele EU ook gebruikt om te controleren wanneer een chauffeur in het buitenland rijdt.

TLN  heeft becijferd dat dagelijks ongeveer 96.000 vrachtwagens de Nederlandse grens passeren. Alleen bij de A67 bij Venlo gaat het al om 14.000 vrachtwagens per dag. Als die straks allemaal bij de grens of dezelfde rustplaats of tankstation vlak na de grens moeten stoppen, lopen de parkeerplaatsen binnen de kortste keren vol. De transportkoepel waarschuwt daarom voor onveilige verkeerssituaties en opstoppingen.

Stil op de vluchtstrook

Volgens TLN kost het invoeren van een landcode, samen met het op- en afrijden van de parkeerplaats, ongeveer vijf minuten. Het ligt echter voor de hand om deze tachograafstop te benutten voor een verplichte pauze, waardoor de problemen nog groter worden. ‘Als alle chauffeurs zich daadwerkelijk aan de nieuwe regels houden, zullen zij mogelijk ook stil gaan staan op een vluchtstrook, of in- of uitvoegstrook’, waarschuwt TLN.

Truckers die de verplichte tachostop overslaan kunnen bij controles een boete tegemoet zien. Deze overtreding telt mee in het Erru-register, het ‘strafblad’ voor transportondernemers, waardoor vervoerders zelfs het risico lopen hun vergunning kwijt te raken. ‘Het is op dit moment nog volstrekt onduidelijk hoe streng handhavers zullen zijn voor chauffeurs die een volle parkeerplaats uit veiligheidsoverwegingen voorbijrijden en op een later moment de landcode invoeren’, meldt TLN.

CO2-uitstoot

Daarnaast leidt de maatregel volgens de branchevereniging tot een hogere CO2-uitstoot. Een vrachtwagen verbruikt ongeveer een liter diesel om vanuit stilstand op te trekken naar 80 kilometer per uur. Dat extra brandstofverbruik is volgens de club goed voor 3,2 kilo CO2.

TLN roept de Europese Commissie op om de tachograafregels aan te passen zodat chauffeurs bij de eerste geplande of feitelijke stop de landcode kunnen invoeren. De verplichte stop vervalt overigens vanzelf in 2025. Alle internationaal opererende vervoerders moeten dan een nieuwe versie van de slimme tachograaf gebruiken, die grensovergangen automatisch registreert.

Onder vuur

Het EU-Mobiliteitspakket ligt al langer onder vuur. Brancheorganisaties en transportbedrijven hekelen de ondoordachtheid van een aantal van de maatregelen. Zo wordt in februari ook de terugkeerplicht voor trucks van kracht. Vervoerders moeten hun vrachtwagens dan elke acht weken naar het land van registratie terugrijden, met alle kosten en emissies van dien. Dit staat volgens de tegenstanders haaks op de duurzaamheidsdoelstellingen van Brussel zelf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement