Waar komt die 40 miljoen vandaan?

Het startkapitaal komt onder meer uit de verkoop van de binnenvaartdivise van Nedcargo in 2018. Verder zijn er reserves die we via herfinanciering vrij kunnen maken.

Op wat voor bedrijven mik je?

Alles vanaf ongeveer plek vijftien tot honderd in de lijst met grootste logistieke bedrijven kan voor ons interessant zijn. Dat zijn partijen met een bepaalde omvang en positie, die hebben bewezen dat ze het in hun niches goed doen. Dat is de eerste fase voor ons fonds. Daarna gaan we op zoek naar kleinere ondernemingen om te integreren in die platformbedrijven.

Blijven die bedrijven zelfstandig bestaan?

We hebben met Nedcargo veel bedrijven overgenomen en die geïntegreerd in ons bedrijf. Met LPP zetten we juist in op strategische participaties. We zoeken goedlopende bedrijven waarvan de eigenaar nog even aan boord blijft en van waaruit we verdere overnames kunnen doen. Het bedrijf blijft dan dus zelfstandig bestaan en krijgt een aandeelhouder die wil inzetten op groei en digitalisering. Zo willen we die bedrijven robuuster maken.

Hoe ziet je portefeuille er over tien jaar uit?

Dan hebben we vier of vijf spelers uit de top 100 overgenomen en die vervolgens verdubbeld in omvang, waardoor ze in de top 30 staan.

Je hebt in het najaar bedrijven opgeroepen zich bij je te melden. Heeft dat veel opgeleverd?

Ik heb heel veel kopjes koffie gedronken met familiebedrijven. Dat zijn leuke en interessante gesprekken, maar veelal niet mensen die al willen verkopen. De echte hot leads komen via accountants en m&a-adviseurs. Dat zijn bedrijven die te koop staan en al weten wat ze de komende jaren willen doen.

Wat heb je die bedrijven te bieden?

Je kan een strategische overname laten doen en je bedrijf aan een concurrent verkopen. Maar je bedrijf is dan weg en het krijgt een andere naam. Dat gebeurt bij ons niet. Het kan ook zijn dat er meerdere eigenaren zijn in een familiebedrijf waarin de ene wel door wil gaan en de andere niet. Er zijn ook bedrijven die zelf willen groeien maar daarvoor niet het kapitaal en de support binnen het bedrijf hebben. Daar kunnen wij bij helpen.

Waarom niet vanuit Nedcargo meer overnames doen?

We zijn met Nedcargo de afgelopen periode 50% gegroeid. Dat is minder dan ik zou willen. Dat komt doordat we met Nedcargo specialist zijn in levensmiddelen. Voor 20% van de producten in supermarkt doen wij de logistiek en we komen daarmee op het punt dat ons marktaandeel te groot wordt om snel te blijven groeien. Als je breder kijkt zijn er meer overnamekandidaten, zoals in de bouwlogistiek. De uitdagingen zijn echter in alle sectoren dezelfde. Logistiek, IT, diesel inkopen, vrachtwagens inkopen en – een hele belangrijke – je moet mensen hebben. Als je groter en belangrijker bent, kun je chauffeurs beter aan je binden.

Wat gebeurt er met Nedcargo zelf?

De logistieke groep gaan we overhevelen naar het fonds. De andere belangen halen we eruit.

LPP wil ook de stap maken naar België. Waarom is dat een aantrekkelijke markt?

België is gefragmenteerder dan Nederland, met meer lokale spelers. Daar is nog veel winst te behalen. Verder zijn de gemiddelde verdiensten van logistieke bedrijven daar hoger. In Nederland liggen de marges op 2%, in België is dat het dubbele of zelfs het driedubbele. Bovendien worden Nederland en België steeds meer als een markt gezien. Het zal niet lang meer duren voordat Duitsland ook bij die regio hoort. Een stap naar Duitsland wordt op een gegeven moment ook noodzakelijk om de grote klanten te kunnen bedienen.

Is er in Nederland voldoende rendement te behalen?

Dit is een goed moment om in Nederlandse logistieke bedrijven. Ik verwacht namelijk dat de wal het schip zal keren. Middelgrote bedrijven kunnen niet meer groeien omdat ze het geld niet hebben voor investeringen in digitalisering, de werving van chauffeurs en verduurzaming. Dat kunnen we niet vol blijven houden. De marges zullen dus omhoog moeten. Verder kun je transportbedrijven nu eigenlijk heel goed financieren. Banken bieden heel goede mogelijkheden aan solide bedrijven met leaseconstructies en factoring. Daardoor kunnen zij het rendement op hun eigen vermogen verbeteren.

Stap je dan na een aantal jaar weer uit een overgenomen bedrijf?

Ik ben verknocht aan de logistiek. Een exit hoeft van mij dus niet. Alle partners in LPP hebben hun schaapjes op het droge. Het liefst wil ik dus gewoon doorgaan met die bedrijven.

Hoe concurreer je met de grote private-equityinvesteerders?

Die fondsen hebben een duidelijke exit-horizon en willen binnen die tijd een bedrijf omvormen. Dat doen wij anders. Tegelijkertijd hebben zij diepere zakken en daar zullen we mee moeten dealen. Maar er is nog niet zoveel private equity in de markt vanwege de lage marges. Die fondsen zijn huiverig om bedrijven over te nemen die elk jaar trucks moeten kopen en contracten moeten vernieuwen.

Wat is je doel voor 2022?

We willen met LPP drie overnames doen, waarvan een Nedcargo Logistics zelf is. Verder hebben we geld opzij gezet om te investeren in innovatie startups.

Bekijk het hele interview:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement