Lng-transporteurs dupe van prijsexplosie aan de pomp

Stijgende gasprijzen

Vervoerders met lng-trucks gaan zwaar gebukt onder de hoge prijzen aan de pomp. De tarieven voor het vloeibare aardgas gaan door het dak, waardoor de kosten vergeleken met diesel vele malen hoger liggen. Verlichting wordt voorlopig niet verwacht.

Bij leveranciers als Rolande en Pitpoint kost een kilo lng nu 2,40 euro. Dat tarief staat in schril contrast met het prijsniveau van een jaar geleden, toen voor een kilo lng nog 84 cent betaald werd. Na een geleidelijke stijging in de eerste helft van 2021 is de prijs in het afgelopen halfjaar verdubbeld.

In Nederland rijden ongeveer achthonderd lng-trucks rond. De aanschafprijs ligt ongeveer 30% tot 50% hoger dan die van conventionele dieseltrucks. De afgelopen jaren gold de vuistregel dat lng per kilo 20 cent goedkoper is dan diesel, waardoor de investering kon worden terugverdiend. Ook de stimuleringsregeling lng en de Duitse Mautkorting hielpen om lng rendabel te maken.

Stil laten staan

Op dit moment is lng echter juist met 1 euro in het nadeel ten opzichte van een kilo diesel. Vervoerders komen daardoor voor de keuze te staan of ze hun lng-vloot met verlies willen laten rijden of de trucks voorlopig stil laten staan.

Een rondgang die NT deze week maakte langs vervoerders met lng-trucks in hun vloot, leverde weinig reacties op. Vorige maand besloot directeur Günther Maters van Koeltrans Angeren (dertig lng-trucks) wel zijn hart te luchten over de lng-prijzen in een bericht op Linkedin. ‘Het complete lng-verhaal is van positief naar negatief gegaan binnen vier tot zes maanden’, schreef hij. Maters wees erop dat lng uiteindelijk vervangen moet worden door bio-lng. ‘Maar wie weet wanneer die kiloprijzen weer op een acceptabel niveau komen? En wat doen we in die tussentijd?’

Ook Cargo Service Europe (CSE) uit Oss heeft het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in lng. Na een bestelling van zestig voertuigen in mei, kocht het bedrijf eind december nog eens vijftien lng-trucks, vertelt directeur Martijn Vos. ‘Dat diesel nu goedkoper is, is een feit’, zegt hij. ‘De andere kant is dat gas in de winter altijd duurder wordt en dat verduurzaming nu eenmaal geld kost.’ De FTL-specialist heeft volgens Vos in brandstofclausules afgesproken dat klanten meebetalen aan de duurdere lng. ’Dat zijn grote corporates die bereid zijn dat te doen.’

Gasprijzen

De gasprijzen zijn al maanden aan het stijgen. Door een relatief late strenge winterperiode vorig jaar waren de gasopslagen in Europa vrij leeg, wat in combinatie met een lagere toevoer vanuit Rusland de tarieven opstuwde. Gas zal nog het hele jaar relatief duur blijven, verwachten analisten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Lng-transporteurs dupe van prijsexplosie aan de pomp | NT

Lng-transporteurs dupe van prijsexplosie aan de pomp

Stijgende gasprijzen

Vervoerders met lng-trucks gaan zwaar gebukt onder de hoge prijzen aan de pomp. De tarieven voor het vloeibare aardgas gaan door het dak, waardoor de kosten vergeleken met diesel vele malen hoger liggen. Verlichting wordt voorlopig niet verwacht.

Bij leveranciers als Rolande en Pitpoint kost een kilo lng nu 2,40 euro. Dat tarief staat in schril contrast met het prijsniveau van een jaar geleden, toen voor een kilo lng nog 84 cent betaald werd. Na een geleidelijke stijging in de eerste helft van 2021 is de prijs in het afgelopen halfjaar verdubbeld.

In Nederland rijden ongeveer achthonderd lng-trucks rond. De aanschafprijs ligt ongeveer 30% tot 50% hoger dan die van conventionele dieseltrucks. De afgelopen jaren gold de vuistregel dat lng per kilo 20 cent goedkoper is dan diesel, waardoor de investering kon worden terugverdiend. Ook de stimuleringsregeling lng en de Duitse Mautkorting hielpen om lng rendabel te maken.

Stil laten staan

Op dit moment is lng echter juist met 1 euro in het nadeel ten opzichte van een kilo diesel. Vervoerders komen daardoor voor de keuze te staan of ze hun lng-vloot met verlies willen laten rijden of de trucks voorlopig stil laten staan.

Een rondgang die NT deze week maakte langs vervoerders met lng-trucks in hun vloot, leverde weinig reacties op. Vorige maand besloot directeur Günther Maters van Koeltrans Angeren (dertig lng-trucks) wel zijn hart te luchten over de lng-prijzen in een bericht op Linkedin. ‘Het complete lng-verhaal is van positief naar negatief gegaan binnen vier tot zes maanden’, schreef hij. Maters wees erop dat lng uiteindelijk vervangen moet worden door bio-lng. ‘Maar wie weet wanneer die kiloprijzen weer op een acceptabel niveau komen? En wat doen we in die tussentijd?’

Ook Cargo Service Europe (CSE) uit Oss heeft het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in lng. Na een bestelling van zestig voertuigen in mei, kocht het bedrijf eind december nog eens vijftien lng-trucks, vertelt directeur Martijn Vos. ‘Dat diesel nu goedkoper is, is een feit’, zegt hij. ‘De andere kant is dat gas in de winter altijd duurder wordt en dat verduurzaming nu eenmaal geld kost.’ De FTL-specialist heeft volgens Vos in brandstofclausules afgesproken dat klanten meebetalen aan de duurdere lng. ’Dat zijn grote corporates die bereid zijn dat te doen.’

Gasprijzen

De gasprijzen zijn al maanden aan het stijgen. Door een relatief late strenge winterperiode vorig jaar waren de gasopslagen in Europa vrij leeg, wat in combinatie met een lagere toevoer vanuit Rusland de tarieven opstuwde. Gas zal nog het hele jaar relatief duur blijven, verwachten analisten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement