Hierover organiseerde Evofenedex onlangs een webinar. Om de doelstellingen te behalen en beter voor onze planeet te zorgen, hebben bedrijven namelijk diverse opties. Dat kan bijvoorbeeld door over te stappen op elektrische voertuigen.

‘Helaas zijn er nog maar amper elektrische vrachtwagens op de weg’, zegt Mark van Geest van Evofenedex tijdens het webinar ‘Je eigen logistiek verduurzamen’. ‘Bestelbussen zijn er al veel meer, alleen zijn er nog wat problemen en onzekerheden rond elektrisch rijden. Hoe zit het met je actieradius? Hoe ver kun je rijden met je bus? Hoeveel plek heb je nog over als het accupakket veel ruimte inneemt? Hoe groter bereik je wilt hebben, hoe groter je accupakket ook is. Dat zijn allemaal dingen om over na te denken. Daarnaast wil je ook kunnen opladen. Is een laadpaal plaatsen dan genoeg of wil je voor een laadplatform gaan? Dat zijn afwegingen die je maakt.’

Samenwerken

In sommige gevallen is samenwerken met andere bedrijven de beste oplossing. Samen een groot laadplatform neerzetten op je bedrijventerrein, maar je kunt ook delen in het vervoer. ‘Een LZV is daarvoor heel geschikt. Heineken doet dat al met Jumbo. De vrachtauto’s rijden met bier naar Noord-Frankrijk en brengen bronwater mee terug voor Jumbo’, legt Van Geest uit. ‘Dit pakt ook meteen het chauffeurstekort aan. Ook rijden ze hierdoor minder lege kilometers.’ Het treinspoor is ook erg geschikt voor vervoer met minder uitstoot en minder vrachtwagens op de weg. ‘Om niet-kraanbare trailers op de trein te zetten, komen er steeds meer mogelijkheden. Door de trailer op een plaat te rijden die wel gekraand kan worden, zet je de trailer toch op de trein.’

Overstappen op elektriciteit of hernieuwbare brandstof is een flinke klus. Maar wat als je het transport helemaal anders gaat doen? Apex Tool Group uit Emmen, de fabrikant van professioneel gereedschap voor de voertuigindustrie, deed dat. In plaats van vrachtwagens, zetten ze de binnenvaart in voor hun leveringen. ‘Dat was een flinke overgang’, zegt Audrey Root, Senior Manager Distribution and Supply Chain van Apex. ‘Ik zag tijdens een vakantie al die vrachtauto’s over de weg rijden en ik dacht: kan dat nou niet anders? We zitten in Emmen bij water in de buurt, dus zou de binnenvaart geen oplossing zijn?’

Voor- en nadelen

Om dat voor elkaar te krijgen, ging er wel wat zoekwerk aan vooraf. ‘Uiteraard moet je eerst uitzoeken of het mogelijk is. Als je geen kade in de buurt hebt, houdt het op. Dan is vervoer per spoor wellicht een optie, maar voor ons lag dat weer te ver weg. Dan ga je in gesprek met iedereen, communicatie is heel belangrijk. Door alle bezwaren aan te horen en er iets mee te doen, krijg je alle neuzen dezelfde kant op. Dat is nodig voor zo’n grote verandering.’

‘Laat naast de nadelen, ook de voordelen goed zien. Ja, het zou één of twee dagen langer duren voor de bestelde goederen aankwamen, dan bestel je ze toch wat eerder? Daarnaast bespaarde het veel in de kosten en hadden we minder chauffeurs nodig, waarvan toch al een tekort is. Het was even een switch, een flinke verandering in het proces, maar ook daarin is het gelukt om door goede contacten dit mogelijk te maken. De extra flexibiliteit die wij van onze expediteurs vragen, werd niet overal met gejuich ontvangen, maar het is allemaal goed gekomen.’

‘Mochten we wel iets met spoed nodig hebben, dan kunnen we alsnog een vrachtwagen naar Rotterdam sturen. Dat leek ons geen belemmering. We zijn nu drie maanden verder en het is heel gewoon geworden. We besparen per jaar toch al gauw 12.000 euro op 1200 containers. Ook hebben we 40 procent minder emissie. Dat brengt ons al dichtbij de 55 procent.’

Binnensteden

In de komende jaren komen er steeds meer restricties voor voertuigen op fossiele brandstof in de steden. In veel binnensteden zijn die al verboden of moeten ze zich aan bepaalde tijden houden. Dit zal tussen 2025 en 2030 helemaal uitgefaseerd worden. Het gebruik van hernieuwbare brandstoffen wordt juist gestimuleerd, daarvoor is en komt geld beschikbaar. De regering trekt 54 miljoen extra uit voor deze versnelde transitie.

Vanuit ervaringsdeskundige Apex komen ook wat tips voor wie ook aan modal shift wil doen. ‘Het is daarbij belangrijk om te kijken naar waar de dichtstbijzijnde barge terminal is, hoeveel containers je per jaar verwerkt, wat de transportmogelijkheid van Rotterdam naar jouw locatie is, wat de CO2-reductie kan zijn en bereken dat, welke partijen je kunnen helpen en neem contact met hen op en hoe je iedereen in je organisatie mee kunt krijgen richting de modal shift.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement