Volgens de nieuwe regels moeten chauffeurs uit een ander EU-land dezelfde beloning krijgen voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland. Maar liefst 26 lidstaten zijn echter nog niet klaar om deze richtlijn om te zetten in Nationale wetgeving, constateert TLN. De organisatie stelt dat de druk van de ketel moet en pleit bij voorkeur voor uitstel, maar minimaal coulance in naleving en controle.
Verder vindt TLN dat alle lidstaten tegelijkertijd klaar moeten zijn met omzetting van de richtlijnen naar nationale wetgeving. ‘Juist met het veelvuldig grensoverschrijdend goederenvervoer is dit van belang. Ze moeten allemaal duidelijkheid geven welk loon betaald moet worden. Anders dreigt een onmogelijke lappendeken aan regelingen.’
Uitvoerbaarheid
Zolang de lidstaten de richtlijnen nog niet geïmplementeerd hebben, de handhaving niet op orde is en er geen duidelijke looninformatie per land is te vinden, is het de vraag wat er in redelijkheid wordt verwacht van de nieuwe regels en de uitvoerbaarheid daarvan, zegt TLN. Het systeem dat vanuit Europa ter beschikking is gekomen waarmee ondernemers de lonen van hun chauffeurs in de verschillende landen moeten registreren, is bijvoorbeeld pas eind januari beschikbaar gekomen.
De branchevereniging waarschuwt voor aanzienlijke kostenstijgingen door de nieuwe regels uit het Mobiliteitspakket. De detacheringsregels zullen tot een enorme administratieve rompslomp leiden, zegt de organisatie. Eerder liep TLN al te hoop tegen de nieuwe tachograafregels voor internationaal transport. Ook wil de transportkoepel uitstel van de terugkeerplicht voor trucks, die op 21 februari moet ingaan.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?