Dat blijkt uit de nieuwste benchmark van Upply, IRU en Transport Intelligence (TI). Zij zagen hun index in het vierde kwartaal van 2021 stijgen naar 108,3. Dat is 1% hoger dan een kwartaal eerder en 3% hoger dan een jaar geleden.

TI schrijft de almaar stijgende tarieven toe aan het pieken in de vraag door economisch herstel, gecombineerd met verstoringen door congestie en capaciteitsproblemen als gevolg van het chauffeurstekort. Volgens de Britse analist duwden deze factoren gedurende heel 2021 de tarieven omhoog, en dat zal voorlopig nog zo blijven.

Dure brandstof

Aan de aanbodkant stuwt vooral de dure brandstof de tarieven op. De pompprijs voor diesel maakt grofweg een derde van de operationele transportkosten uit en in veel landen betalen vervoerders nu een kwart meer voor een liter diesel dan een jaar eerder.

Ook het chauffeurstekort houdt in veel landen aan. Volgens TI spant het VK de kroon met 100.000 onvervulde vacatures. Ook in Duitsland en Polen (60.000) zijn de tekorten groot.

De opstellers van de tariefindex baseren zich op een analyse van 350 miljoen FTL- en LTL-ritten uit de database van Upply.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement