Sinds 2 februari moeten truckers bij of direct na de grens stoppen om de grenspassage handmatig in te voeren in de tachograaf. De nieuwe regel is nodig voor de handhaving op de aangescherpte cabotageeisen uit het EU-Mobiliteitspakket. De inspectiediensten moeten daarvoor kunnen achterhalen wanneer een vrachtwagen een land is binnengereden.

De Deense politie heeft inmiddels laten weten tot 30 april geen boetes uit te delen voor overtredingen van de nieuwe tachograafregels. Eerder al meldde de ILT al dat de dienst in Nederland niet aan de grenzen controleert op het invoeren van de landcodes in de tachograaf. De inspectie kiest voor een ‘pragmatische aanpak’ waarbij de tachograaf wel tijdens reguliere controles wordt meegenomen.

Duitsland

Verschillende Duitse vakmedia verwachten dat het bundesamt für güterverkehr (BAG) de komende periode ook coulant zal zijn en bij overtredingen in eerste instantie mondelinge waarschuwingen zal uitdelen. Het grootste transitland van Europa telt negen buitengrenzen. Het BAG overigens zelf tot nu toe geen mededelingen over een eventuele coulanceperiode.

Wel heeft de Duitse inspectie de boetebedragen voor overtredingen bekend gemaakt. Voor de bestuurder kunnen die oplopen tot 250 euro per etmaal, voor de ondernemer is dat 750 euro.

Chaos

TLN waarschuwde eerder voor onveilige verkeerssituaties en opstoppingen op truckparkings rond de grenzen door de nieuwe regels. Die vrees is niet uitgekomen. Wel werd de afgelopen week hier en daar melding werd gemaakt van gevaarlijke situaties. Zo liet de Limburgse zender L1 beelden zien van trucks die waren gestopt op de vluchtstrook, maar dit blijken uitzonderingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement