Een deal over het terugkopen van de aandelen is al gesloten met de Russen, zo meldt Gefco zonder verdere details te geven. Over de nieuwe aandeelhoudersstructuur wil het bedrijf de markt over enkele dagen bijpraten, heet het verder. Het expeditiebedrijf omschrijft het terugkopen van de aandelen als een ‘moedige stap om het voortbestaan van Gefco te garanderen’.

De Franse regering stelt in een toelichting dat het wachten nu is op toestemming van de mededingingsautoriteiten van de Europese Commissie om de verkoop af te ronden. Die zouden daar de komende dagen een besluit over moeten nemen.

Haast is geboden. Vanaf 11 april worden nieuwe sancties tegen Rusland van kracht waarmee het voor westerse bedrijven met Russische meerderheidsaandeelhouders bijna onmogelijk wordt om nog zaken te blijven doen. Daardoor staat niet alleen het voortbestaan van Gefco inclusief de 11.500 banen op het spel, maar ook dat van de mondiale autologistiek van de grootste klant en minderheidsaandeelhouder Stellantis (25%). Daarnaast zijn ook andere automerken, zoals Toyota en Ford, klant bij Gefco.

CMA CGM

Voor Gefco werd RZD als grootaandeelhouder een pijnlijke kwestie door de Russische inval in Oekraïne en de westerse sancties. De top van het expeditiebedrijf sprak vorige week van een ‘imagoprobleem’, vooral ook omdat RZD wordt geleid door Oleg Belozerov, een vertrouweling van president Vladimir Poetin. Overigens wilde Belozerov zelf al enige tijd af van het belang in de Franse logistieke dienstverlener.

Gefco wil niet ingaan op de vraag wie het geld gaat fourneren voor het terugkopen van de aandelen en of het Russisch meerderheidsbelang uiteindelijk bij CMA CGM terecht komt. De Franse rederij heeft al enige tijd geleden interesse getoond voor Gefco, maar zwijgt momenteel op vragen van de Franse media. De rederij beschikt over een rijk gevulde oorlogskas en is al enige tijd bezig zich via acquisities strategische marktposities te verwerven in de mondiale logistiek. Zo kocht het enkele jaren geleden Ceva Logistics, dat ook groot is in de contractlogistiek voor de auto-industrie. Een fusie met Gefco zou die marktpositie verder kunnen versterken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement