Onder de streep bleef uiteindelijk, mede door een verlies van 185.000 euro op de minderheidsdeelnemingen, een winstje van 87.000 euro over, maar de logistiek dienstverlener spreekt in het begeleidende persbericht bij de jaarcijfers liever over een ‘break-even’-resultaat in het afgesloten fiscale jaar. Ter vergelijking: In het coronajaar 2020 kon de wegvervoerder nog een nettowinst van 3 miljoen euro bijschrijven in de jaarboeken.

Het lek zat vorig jaar vooral bij de divisie Internationale Transport (omzet 195 miljoen euro), die blijkens de jaarrekening een negatief resultaat (ebit) schreef van 1,5 miljoen euro, terwijl de tweede werkmaatschappij, contractlogistiek (Vos Solutions), met 2,2 miljoen euro in de zwarte cijfers bleef.

Lockdowns

In het wegvervoer (1.600 medewerkers) speelden vooral een hoog ziekteverzuim onder de chauffeurs, de lockdowns in Nederland door de coronapandemie en hogere indirecte kosten het bedrijf parten, aldus topman Frank Verhoeven en financieel directeur Ben Vos in een toelichting. Samen met de Noord-Hollandse transportondernemer Dick Burger (Scheybeeck en Buko) is het duo via Vos Logistics BV eigenaar van de Brabantse transportgroep.

Verder had het bedrijf vorig jaar in het internationaal transport last van de sterk gestegen dieselprijzen (+30%) en van verstoorde toeleveringsketens in de automotive-industrie. Dat laatste was vooral merkbaar bij het groot tekort aan semiconductors. Die tekorten leidden bij de divisie wegvervoer tot tegenvallende volumes, bezettingsgraden en financiële resultaten, aldus de directie. ‘In 2021 zijn daarnaast diverse aanpassingen en investeringen in de nationale distributieorganisatie doorgevoerd om de verdere groei van activiteiten in lijn met de strategie te versterken en te borgen. Mede daardoor was het resultaat lager vergeleken met 2020.’

Het transportbedrijf zag vorig jaar de omzet wel toenemen. Die steeg met 7% naar 361 miljoen euro. De begeleidende kosten stegen echter nog veel harder, van 113,5 miljoen euro naar bijna 124 miljoen euro. Vooral de personeelskosten, maar ook de ingehuurde onderaannemers waren daar debet aan. Daarnaast stak de wegvervoerder in 2021 zo’n 21 miljoen euro in onder ander vlootvernieuwing, uitbouw van de magazijnen (van 295.000 naar 320.000 vierkante meter) en digitalisering.

Solvabiliteit

Ondanks de tegenvallende resultaten stelt de directie dat de liquiditeitspositie en solvabiliteit in 2021 ‘goed is gebleven’, ofschoon de netto schuld met 2 miljoen euro toenam naar 54 miljoen euro, mede door nog terug te betalen corona­steun. Positief was dat in de contractlogistiek de vraag uit de e-commerce en homedelivery verder steeg. Vooral het laatste segment groeide volgens Vos Logistics ‘explosief’ en zorgde er onder meer voor dat de divisie de omzet zag stijgen naar 166 miljoen euro.

Verder kon Vos Solutions de dienstverlening voor de Mirage Retail Group (Blokker, BCC, Intertoys and Miniso) uitbreiden. Ook de nationale distributie (+15% omzet) en expeditie (+10%) deden het goed, terwijl de bulk-specialiteiten, hoofdzakelijk transport voor de bouwsector, een goed jaar kenden, ondanks de sluiting van de ENCI-cementfabriek in Maastricht in 2020.

Turbulentie

De situatie in Oekraïne, schaarste op de arbeidsmarkt, het EU-Mobility Package en forse kostenstijgingen zorgen verder voor onzekerheid en turbulentie in de markten voor dit jaar, waarschuwt de directie in haar prognose. Volgens financieel directeur Ben Vos heeft de Russische invasie in Oekraïne een ‘grote impact’ op de Europese logistiek van Vos Logistics.

‘We zien dat verschillende logistieke ketens verder verstoord worden door beperkingen van toeleveringen door de gedeeltelijke sluiting van markten. Daarnaast stijgen brandstofprijzen explosief. Zo zijn de prijzen in maart net zo sterk gestegen als in heel 2021. Ook stijgen de loonkosten en zal de implementatie van het nieuwe Europese Mobility Package leiden tot extra kostenverhogingen en inefficiënties.’ Ondanks deze kosten overweegt het bedrijf dit jaar een bedrag van 25 miljoen euro te steken in de vrachtvloot, logistiek vastgoed en IT.

Geen oplossing invallen België

Vos Logistics mikt nog steeds op een vergelijk met het Belgisch Arbeidsauditoraat na invallen die in maart 2020 werden gedaan bij vestigingen van het bedrijf in Zeebrugge en Pittem. Destijds werden 89 trucks in beslag genomen op verdenking van sociale dumping. Er moest een borgsom worden betaald voor de vrijgave van het wagenpark. Het bedrijf stelt in het jaarverslag 2021 nog steeds in ‘constructieve dialoog’ te zijn met de Belgische autoriteiten, waarbij een ‘amicale’ schikking wordt onderzocht. De directie stelt dat er wegens ‘de onzekerheid rond de uitkomst’ van het onderzoek geen voorziening voor een mogelijke boete is genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement