De proef, die onderdeel uitmaakt van de landelijke ‘Connected Transport Corridor’-samenwerking, loopt drie maanden op een drietal kruisingen op de Reeweg, nabij de Waalhaven.

Voor de pilot zijn ‘intelligente verkeersregelinstallaties’ (iVRI’s) in Rotterdam geïnstalleerd. Deze slimme verkeerslichten zijn verbonden met apps en boordcomputers van onder meer met vrachtauto’s. Op afstand wordt vanuit de truck een prioriteitsverzoek ingediend, zodat remmen en optrekken in veel gevallen niet nodig is.

Prioriteit voor vrachtverkeer

Aan de proef nemen trucks deel van Neele-Vat Logistics, Kamps Transport en K. Overdevest Transport. Zij rijden dagelijks ritten via de Reeweg, gelegen in een zowel industrieel als stedelijk gebied. Met de verzamelde data uit de vrachtwagens en verkeerslichten onderzoeken de partijen wat de effecten zijn op brandstofgebruik, emissies, doorstroming en reistijd. Ook de beleving van de chauffeurs en de effecten op ander verkeer worden in het onderzoek meegenomen.

Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt gekeken of de slimme verkeerslichten ook elders in de stad gaan worden gebruikt.

Talking Traffic

De eerste iVRI’s zijn enkele jaren geleden al geïntroduceerd vanuit het landelijke samenwerkingsverband ‘Talking Traffic’. Verspreid over Nederland zijn inmiddels ruim duizend van dergelijke slimme verkeerslichten te vinden, die overigens niet alleen vrachtverkeer, maar bijvoorbeeld ook fietsers en openbaar vervoer prioriteit kunnen geven. Nood- en hulpdiensten krijgen bij gebruik van sirene en zwaailicht overigens absolute prioriteit en daarmee dus altijd groen licht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement