Van Duijn Transport kiest ervoor de trein te nemen door de tunnel van Frankrijk naar Engeland, nu de veerboten van P&O niet varen na een massaontslag. Het gebrek aan P&O-boten wordt als een van de redenen gezien voor de grote opstopping in het vervoer tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Ronald Snoep, hoofd van de afdeling vlees bij Van Duijn, rekent op gemiddeld vier tot vijf uur extra reistijd voor de veertig vrachtwagens die dagelijks die kant op gaan. Maar chauffeurs hebben ook al zo’n twintig uur gedaan over een stuk van normaal gesproken een paar uur. Door de vertragingen reageren afnemers van de producten soms boos. ‘De sector wil die spullen niet hebben als ze er een dag later zijn. Dan hebben klanten al ergens anders kip gekocht’, vertelt Snoep.

Jan de Rijk Logistics heeft ervoor gekozen de ongeveer 65 vrachtwagens die dagelijks naar Engeland en weer terug rijden, in Nederland te houden. ‘We gaan geen chauffeurs 40 tot 48 uur in de file zetten en dat zwarte gat in sturen’, zegt directeur Westdijk over de problemen vooral aan de Britse kant van het Kanaal. ‘Daar kom je nooit meer uit.’

Ook kiezen verschillende transportbedrijven, zoals DLG, ervoor vaarroutes over de Noordzee te nemen, van andere vervoerders dan P&O. Zo gaat een groot deel van de dagelijkse 125 tot 150 vrachtwagens van DLG met de boot over, zegt directeur Joost Visbeen. Dat kost capaciteit en zorgt voor extra reistijd. ‘Zo gaan arbeidsuren verloren, wat logistiek in de toch al opwaartse inflatie niet goedkoper maakt’, aldus Visbeen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement