Brussel legde Scania in 2017 een boete van ruim 880 miljoen euro op vanwege verboden prijsafspraken binnen het zogenoemde truckkartel, waar alle grote Europese vrachtwagenbouwers aan meededen.

Terwijl Daf, Daimler, Iveco en Volvo/Renault voor bijna 3 miljard euro aan schikkingen troffen met de Commissie en MAN als klokkenluider de dans wist te ontspringen, heeft Scania de beschuldigingen vanaf het begin bestreden. Volgens de Zweedse truckfabrikant heeft Brussel te snel de conclusie getrokken dat Scania betrokken was bij het kartel. Ook zouden medewerkers van het concern op eigen houtje prijsafspraken hebben gemaakt en was er dus geen sprake van een bedrijfsbrede strategie.

Beroep

De Zweden gingen in 2017 al in beroep tegen de kartelboete, maar dat bezwaar werd in februari dit jaar van tafel geveegd door het Gerecht van de Europese Unie. Volgens de Europese rechter heeft Brussel wel degelijk zorgvuldig gehandeld.

Scania zegt echter ‘alle bevindingen’ van de Europese Commissie te bestrijden. ‘We houden vol dat we geen pan-Europese afspraken hebben gemaakt met andere fabrikanten over onze prijsstelling. Ook hebben we niet samengespannen om de introductie van nieuwe, schonere motoren te vertragen’, stelt de truckbouwer in een verklaring.

De verboden prijsafspraken door de fabrikanten kwamen medio 2016 aan het licht. De kartelafspraken duurden van 1997 tot en met 2011. Vervoerders, expediteurs, staatsbedrijven en overheden in Europa betaalden daardoor jarenlang te veel voor nieuwe vrachtwagens. Ook de tarieven voor hun verzekeringen, die veelal gebaseerd zijn op de aanschafprijs voor de voertuigen, vielen door de kartelafspraken te hoog uit.

Schone technologie

Verder sprak het vrachtwagenkartel af om het geld dat ze moesten steken in nieuwe technologie om hun trucks schoner te maken door te rekenen aan de klant. Dat is verboden omdat het de werking van de vrije markt hindert en de belangen van de klant schaadt.

De boetes door de Europese Unie zijn een opmaat voor juridische procedures over schadevergoedingen voor benadeelde partijen. In Nederland hebben TLN en verzekeraar TVM zich verenigd voor een gezamenlijke claim tegen de fabrikanten uit het vrachtwagenkartel. Zij schatten dat het in Nederland gaat om 240.000 te duur verkochte trucks. TLN en TVM worden vertegenwoordigd door advocatenkantoor Hausfeld.

Scania heeft zijn beroep op 8 april ingediend bij het Europese Hof van Justitie. Het is de laatste beroepsmogelijkheid voor de Zweedse fabrikant.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement