Uit de plannen blijkt dat het tarief voor een Euro-VI-truck met drie assen en een gewicht zwaarder dan 18 ton straks 18,1 cent per kilometer gaat betalen, tegen 16,9 cent in 2022. Voor 18-tonners met vier assen komt het tarief uit op 19,4 cent (nu 18,3 cent).

Voor lagere uitstootklassen lopen de tarieven nog sneller op. Zo stijgen de tarieven voor Euro-V-trucks zwaarder dan 18 ton met zo’n 22%.

Schatkist

Volgens Duitse media stijgt de opbrengst voor de Duitse schatkist door de nieuwe tarieven met bijna 10%, naar 8,3 miljard euro per jaar.

Vorig jaar werd de Duitse regering nog door Brussel gedwongen om de Mauttarieven te verlagen. Van de EU mag de tolheffing alleen de kosten dekken voor het in stand houden van de infrastructuur. Duitsland belastte echter ook de kosten voor de verkeerspolitie door. Die daling is nu echter weer ruimschoots ongedaan gemaakt.

Duitsland heeft sinds 2005 een trucktol voor snelwegen. De Maut is van toepassing op voertuigen met een totaalgewicht van 7,5 ton of meer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement