De leden van de TRAN-commissie hebben tegen het voorstel van de Europese Commissie gestemd, dat uitbreiding van het systeem voor emissiehandel (ETS) naar het wegvervoer de gebouwde omgeving moet regelen.

TRAN vindt dat het Commissievoorstel een gebrek aan visie laat zien, meldt de internationale transportkoepel IRU. Bovendien verwacht de parlementscommissie een meer pragmatische aanpak omdat de transportsector al gebukt gaat onder de hoge brandstofprijzen en een lastenverzwaring nu niet kan gebruiken.

De vraag is nu of de milieucommissie van het parlement, ENVI, het standpunt van de transportcommissie volgt. De stemming in de ENVI-commissie is leidend in deze kwestie.

Omstreden

De uitbreiding van het Europese systeem voor emissiehandel naar het wegtransport en de gebouwde omgeving is al langere tijd omstreden. De Europese Commissie presenteerde de plannen eerst als verduurzamingsmaatregel. Later kwam daar het afbouwen van de afhankelijkheid van Russische olie en gas bij.

Steeds meer lidstaten hebben echter zorgen over de emissiehandel, die in de praktijk uit zal pakken als een extra Europese taks aan de pomp. Polen, Hongarije, België, Roemenië, Tsjechië, Slovenië en Spanje zijn tegenstander van de maatregel. Onder meer Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen blijven achter de emissiehandel in het wegvervoer staan.

De zeperd in de TRAN-commissie is ook een tegenvaller voor het verduurzamingspakket ‘Fit for 55’ van klimaatcommissaris Frans Timmermans. De maatregelen moeten nog worden goedgekeurd door de lidstaten. Naar verwachting gaan die debatten het hele jaar duren.

Terugsluis

Vorige week spraken IRU, expediteursvereniging Clecat en verladersorganisatie ESC en de de koepel voor express-leveranciers EEA zich al uit tegen het ETS-voorstel. Volgens de organisaties leidt de taks tot een dubbele belasting op CO2. Ook zou de opbrengst ten goede moeten komen aan verduurzaming van de sector, stellen zij. Een dergelijke terugsluis is in het voorstel van de Europese Commissie niet geregeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement