Brandbrief: ‘Infra zero-emissie op de tocht door onenigheid in EU’

Noodklok

De benodigde infrastructuur voor het laden van elektrische trucks en het tanken van waterstof in Europa dreigt niet op orde te komen. Transport- en milieuorganisaties waarschuwen dat de doelen daarvoor zullen sneuvelen in het Europese wetgevingsproces en luiden de noodklok.

​In een brandbrief aan de 27 Europese transportministers waarschuwen de internationale transportorganisatie IRU, automobielkoepel Acea, milieuclub Transport & Environment en waterstoforganisatie Hydrogen Europe dat wegvervoerders ‘geen eerlijke kans’ zullen krijgen om te verduurzamen.

‘Er zijn dringend minimumeisen nodig voor een betrouwbaar en volledig Europees laad- en tanknetwerk’, zegt IRU-lobbydirecteur Raluca Marian. ‘Het goederenwegtransport is internationaal en Europa kan het zich niet veroorloven dat er een lappendeken ontstaat. Als de aanleg van de infrastructuur achterblijft, hoe kunnen transportondernemers dan investeren in duurzame voertuigen?’

De Europese Commissie presenteerde vorig jaar haar plannen voor de duurzame tank- en laadinfrastructuur in Europa. Op de hoofdcorridors van het TEN-T netwerk moeten in 2025 laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens zijn aangelegd. Het gaat om een laadcapaciteit van ten minste 1.400 kilowatt per 60 kilometer snelweg. In 2030 loopt dat op naar minimaal 3.500 kilowatt. Daarnaast moet in 2030 op de hoofdcorridors om de 150 kilometer en op elk stedelijk knooppunt een waterstoftankstation beschikbaar zijn. Ook heeft de Commissie voorstellen gedaan voor duurzame infrastructuur in en rond de Europese steden.

Afgezwakt

De plannen, onderdeel van het verduurzamingspakket ‘Fit for 55’ van klimaatcommissaris Frans Timmermans, moeten echter nog worden goedgekeurd in het Europese Parlement. Door onenigheid tussen de Europese lidstaten dreigt dat een stroperig en langdurig wetgevingsproces te worden, en de opstellers van de brandbrief waarschuwen dat er uiteindelijk een afgezwakt compromis overblijft.

De Commissie kreeg deze week al een tik te verwerken bij haar plannen voor uitbreiding van de emissiehandel naar het wegtransport. De transportcommissie van het Europees Parlement (TRAN) keerde zich tegen deze maatregel, die in de praktijk zal uitpakken als een Europese brandstoftaks. TRAN spreekt van een gebrek aan visie en verwacht een meer pragmatische aanpak omdat de transportsector al gebukt gaat onder de hoge brandstofprijzen en daarom een lastenverzwaring nu niet kan gebruiken. De vraag is nu of de milieucommissie van het parlement, de ENVI, het standpunt van de transportcommissie volgt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Brandbrief: ‘Infra zero-emissie op de tocht door onenigheid in EU’ | NT

Brandbrief: ‘Infra zero-emissie op de tocht door onenigheid in EU’

Noodklok

De benodigde infrastructuur voor het laden van elektrische trucks en het tanken van waterstof in Europa dreigt niet op orde te komen. Transport- en milieuorganisaties waarschuwen dat de doelen daarvoor zullen sneuvelen in het Europese wetgevingsproces en luiden de noodklok.

​In een brandbrief aan de 27 Europese transportministers waarschuwen de internationale transportorganisatie IRU, automobielkoepel Acea, milieuclub Transport & Environment en waterstoforganisatie Hydrogen Europe dat wegvervoerders ‘geen eerlijke kans’ zullen krijgen om te verduurzamen.

‘Er zijn dringend minimumeisen nodig voor een betrouwbaar en volledig Europees laad- en tanknetwerk’, zegt IRU-lobbydirecteur Raluca Marian. ‘Het goederenwegtransport is internationaal en Europa kan het zich niet veroorloven dat er een lappendeken ontstaat. Als de aanleg van de infrastructuur achterblijft, hoe kunnen transportondernemers dan investeren in duurzame voertuigen?’

De Europese Commissie presenteerde vorig jaar haar plannen voor de duurzame tank- en laadinfrastructuur in Europa. Op de hoofdcorridors van het TEN-T netwerk moeten in 2025 laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens zijn aangelegd. Het gaat om een laadcapaciteit van ten minste 1.400 kilowatt per 60 kilometer snelweg. In 2030 loopt dat op naar minimaal 3.500 kilowatt. Daarnaast moet in 2030 op de hoofdcorridors om de 150 kilometer en op elk stedelijk knooppunt een waterstoftankstation beschikbaar zijn. Ook heeft de Commissie voorstellen gedaan voor duurzame infrastructuur in en rond de Europese steden.

Afgezwakt

De plannen, onderdeel van het verduurzamingspakket ‘Fit for 55’ van klimaatcommissaris Frans Timmermans, moeten echter nog worden goedgekeurd in het Europese Parlement. Door onenigheid tussen de Europese lidstaten dreigt dat een stroperig en langdurig wetgevingsproces te worden, en de opstellers van de brandbrief waarschuwen dat er uiteindelijk een afgezwakt compromis overblijft.

De Commissie kreeg deze week al een tik te verwerken bij haar plannen voor uitbreiding van de emissiehandel naar het wegtransport. De transportcommissie van het Europees Parlement (TRAN) keerde zich tegen deze maatregel, die in de praktijk zal uitpakken als een Europese brandstoftaks. TRAN spreekt van een gebrek aan visie en verwacht een meer pragmatische aanpak omdat de transportsector al gebukt gaat onder de hoge brandstofprijzen en daarom een lastenverzwaring nu niet kan gebruiken. De vraag is nu of de milieucommissie van het parlement, de ENVI, het standpunt van de transportcommissie volgt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement